ΜΟΥΣΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ-ΗΧΟΛΗΨΙΑ
Δημιουργία Home Studio - Πληροφορίες κ tricks για audio recording and mixing..
30 Οκτωβρίου 2006, 02:21
Αθόρυβο PC..


 

Η ηχογράφηση με μικρόφωνα γίνεται δύσκολη υπόθεση όταν λίγα μέτρα κοντά βρίσκεται μια τέτοια πηγή θορύβου, ο Η/Υ.
Η συνηθισμένη πρακτική όταν αντιμετωπίζουμε τέτοια προβλήματα είναι να χρησιμοποιούμε equalisers και εργαλεία noise reduction για να μειώνουμε τον ενοχλητικό θόρυβο. Όμως, το αποτέλεσμα των παραπάνω είναι να αλλοιώνουμε τον ήχο κόβοντας κάποιες πολύτιμες συχνότητες.
Συνεπώς, η αναγκαιότητά ενός αθόρυβου υπολογιστη δεν είναι μόνο να μην μας προκαλεί πονοκέφαλο κατά τη λειτουργία του αλλά και να εξασφαλίζει ποιότητα στις ηχογραφήσεις μας. 



Μετά από μια σχετική έρευνα προκειμένου να απαλλαγώ δραστικά από το θόρυβο ανακάλυψα ότι πολλές εταιρίες έχουν αρχίσει να ασχολούνται με αυτό το ζήτημα και να προσφέρουν λύσεις.
Οι πηγές θορύβου σε ένα Η/Υ είναι οι α)ανεμιστήρες β)το τροφοδοτικό και γ)οι σκληροί δίσκοι.
Οι ανεμιστήρες βρίσκονται:1.      Στο κουτί 2.      Στον επεξεργαστή 3.      Στη μητρική (στο northbridge chipset)------Υπάρχουν μητρικές που δεν έχουν ανεμιστήρα στο northbridge chipset.4.      Στην κάρτα γραφικών------Υπάρχουν κάρτες γραφικών που δεν έχουν ανεμιστήρα.

Λύσεις: α)1.      Αφαίρεση, με την προϋπόθεση ότι το κουτί δεν θα ηχομονωθεί με κάποιο μονωτικό υλικό για να μην εμποδίζεται η ελεύθερη ροή αέρα μέσα στο κουτί.2.      Αφαίρεση και χρήση κάποιου συστήματος heat pipe ή water cooler χωρίς ανεμιστήρα.3.      Αφαίρεση και χρήση κάποιας παθητικής ψύκτρας. 4.      Αφαίρεση και χρήση κάποιου συστήματος heat pipe ή water cooler χωρίς ανεμιστήρα.

Σημείωση: Υπάρχει η δυνατότητα με ένα σύστημα water cooler ή heat pipe να καλύψουμε τόσο τον επεξεργαστή όσο και την κάρτα γραφικών, εφόσον παρέχεται το σχετικό kit από την εταιρεία παραγωγής..  

β) Αντικατάστασή του με κάποιο χωρίς ανεμιστήρα.

γ) Για τους σκληρούς υπάρχουν ειδικές θήκες που απορροφούν τη θερμότητα και τις υψηλές συχνότητες που εκπέμπουν οι σκληροί δίσκοι.Εδώ είναι προτιμότερη η επιλογή κάποιου με μικρό όγκο για να είναι ευκολότερη η τοποθέτησή του στο κουτί του Η/Υ.


Με τις παραπάνω μετατροπές αποκτάμε ένα αθόρυβο Η/Υ με άψογη απόδοση και χωρίς απαραίτητα μεγάλο κόστος, ανάλογα με τις επιλογές μας.
Πριν κάποιος προχωρήσει σε αγορές θα πρέπει να εξετάσει προσεκτικά τα χαρακτηριστικά των παραπάνω για να σιγουρευτεί ότι είναι κατάλληλα για το δικό του εξοπλισμό.
Υπάρχει μεγάλη γκάμα για να καλυφθούν όλες οι ανάγκες.
Επιπλέον, εάν κάποιος αποφασίσει να χρησιμοποιήσει κάποιο water cooler, τόσο για τον επεξεργαστή όσο και για τη κάρτα γραφικών, θα πρέπει να γνωρίζει ότι τα συστήματα αυτά είναι δύσκολα στην τοποθέτηση και ότι καταλαμβάνουν χώρο μέσα και έξω από τον υπολογιστή.
Ο χώρος που καταλαμβάνουν εξωτερικά μπορεί να μην ενοχλεί αλλά εσωτερικά, οι σωλήνες και οι ψύκτρες,
μπορεί να καλύπτουν κάποιες pci slots και έτσι να μην επιτρέπουν την πρόσβασή σε αυτές.
Τέλος, τα water cooling συστήματα θέλουν έλεγχο και συμπλήρωμα σε απιονισμένο νερό ή άλλο ειδικό υγρό και απαιτούν προσεκτική χρήση γιατί πρέπει να τίθονται σε λειτουργία από τον διακόπτη τους, ξεχωριστά από τον υπολογιστή. Αυτό σημαίνει ότι κάποιος μπορεί και να ξεχάσει να τα ανοίξει με αποτέλεσμα να υπερθερμανθεί o επεξεργαστής και η κάρτα γραφικών.
Σχετικά Links (ενδεικτικά) με όλα τα παραπάνω προϊόντα:
http://www.dealsonic.com/coolkit.html
http://www.ocsystem.com/cpumemchipvg.html
http://www.coolmaxusa.com/
http://www.zalmantech.com/
http://www.deltatronic.de/pc/index.html

Υπάρχουν πολλοί τρόποι να απαλλαγεί κανείς από τους θορύβους αλλά οι παραπάνω είναι οι πιό αποτελεσματικοί και ενδεδειγμένοι. 

1 σχόλια - Στείλε Σχόλιο
11 Οκτωβρίου 2006, 16:21
ΕΙΔΗ COMPRESSOR-LIMITER KAI H ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥΣ


Ο compressor προσαρμόζει αυτόματα την ένταση σε σχέση με τις μεταβολές στο σήμα εισόδου βάσει προκαθορισμένης αναλογίας (ratio).

Δηλαδή, κρατάει την ένταση ψηλά σε περιοχές που το σήμα εισόδου είναι χαμηλό και αντίστοιχα την χαμηλώνει όπου είναι πάνω από αυτό που έχουμε καθορίσει ως ανώτατο.Ο σκοπός του compressor είναι η προστασία των μηχανημάτων και των αυτιών μας από πολύ δυνατά σήματα. Tα τελευταία χρόνια είναι σύνηθες ο compressor να λειτουργεί και σαν limiter, γι’αυτό και αναφέρεται και ως compressor/limiter στον οποίο το ratio φτάνει και το 20:1.

Σε γενικά πλαίσια, όταν χρησιμοποιούμε  ratios κάτω από 10:1 τότε μιλάμε για compression και όταν χρησιμοποιούμε  ratios πάνω από 10:1 τότε μιλάμε για limiting.

Το ratio 10:1 σημαίνει ότι για κάθε 10dB σήματος στην είσοδο, αποδίδει 1dB στην έξοδο. Σε χαμηλότερα ποσοστά οι compressors/limiters μειώνουν σταδιακά το δυναμικό περιεχόμενο πάνω από το προκαθορισμένο επίπεδο threshold (Οριακό Σημείο Εγγραφής). Σε υψηλότερα ratios οι compressors/limiters μειώνουν απότομα το σήμα ώστε να μην ξεπεράσει μία προκαθορισμένη στάθμη πάνω από το σημείο (threshold) που έχουμε επιλέξει. 

Σε ηχογραφήσεις και μίξεις η δυναμική επεξεργασία (compressing/limiting) εφαρμόζεται σε κάθε κανάλι ξεχωριστά ή σε μικρές ομάδες οργάνων.

Στο τελικό στάδιο, που είναι αυτό του mastering, εφαρμόζεται στο σύνολο. Είδη Compressor

Οι Compressors ανάλογα με τις ρυθμίσεις που παρέχουν, αλλά και ανάλογα με τις ιδιότητες λειτουργίας τους χωρίζονται σε 5 κατηγορίες:

1. Classic (Full-Range) Compressor (ο πρόγονος του compressor/limiter που αναφέρθηκε στην εισαγωγή και με τον οποίο θα ασχοληθούμε εκτενώς παρακάτω)
2.  Peak Limiter

3. Levelling Amplifier
4. Multiband Compressor
ή Crossover Αναλυτικά:

1. Classic (Full-Range) Compressor: E
ίναι ένα κύκλωμα το οποίο συνδυάζει ένα peak meter με μια αναβαθμισμένη μορφή συμπιεστή. Κατά κανόνα, ένας κλασσικός Compressor δεν μπορεί να λειτουργήσει ως Limiter και λειτουργεί (ή οι περισσότεροι μηχανικοί ήχου επιλέγουν να λειτουργεί) με μεσαίες ρυθμίσεις attack και release. Ένα μυστικό του Classic Compressor είναι ότι μπορεί να αποδώσει πολύ φυσικό ήχο με τις εξής ρυθμίσεις: υψηλό Threshold, μικρό Ratio, με σχετικά γρήγορο attack και γρήγορο release. Οι περισσότεροι παραγωγοί rock και pop προτιμούν αυτές τις επιλογές διότι μπορούν να πετυχαίνουν ομαλές μεταβάσεις από ασυμπίεστο σε συμπιεσμένο ήχο χωρίς να ακούγεται στον ακροατή η διαφορά ή η συμπίεση .Για το λόγο αυτό έχει επικρατήσει να το ονομάζουν και natural compression.

2. Peak Limiter: Ο Peak limiter είναι ένας compressor με προκαθορισμένες τιμές ratio, threshold, attack και release (βέβαια σε καλά μοντέλα, έχει μεγαλύτερες δυνατότητες για αλλαγή των τιμών). Δηλαδή, έχει απότομο attack (sudden death ή kill attack), μέτριο ως γρήγορο release, άπειρο ratio και χαμηλό threshold. Το κύκλωμα αυτό κόβει οτιδήποτε ξεπερνά το threshold σε ελάχιστο χρόνο και επαναφέρει στη συνέχεια πάλι σε σύντομο χρόνο το σήμα στην αρχική του τιμή.

Τους peak limiters χρησιμοποιούν σε ραδιοφωνικές εκπομπές, σε εκπομπές audio signals από ενισχυτές (πολλοί digital amplifiers έχουν ενσωματωμένο έναν μικρό peak limiter) και σε satellite μεταφορές ήχου (κυρίως όσον αφορά τα ασύρματα δίκτυα ήχου). Στο τομέα των στουντιακών παραγώγων που μας απασχολεί αρκετοί μηχανικοί μετά από τον Classic Compressor χρησιμοποιούν και έναν Peak Limiter. Έτσι με τον πρώτο έχουν τη κλασσική συμπίεση και με τον δεύτερο μπορούν και κόβουν οτιδήποτε περνάει από τον πρώτο λόγω των ρυθμίσεων του attack και του release του.

3. Leveling Amplifiers: Είναι ένα μηχάνημα το οποίο έχει μεσαία ρύθμιση attack, μεσαία ή γρήγορη ρύθμιση release, μεγάλο ratio και μικρό threshold. Η ιδιότητα του είναι ότι συμπιέζει πάντα το σήμα που λαμβάνει. Είναι πιο κατάλληλο για Live για να έχουμε συνεχώς ένα σταθερό σήμα εγγραφής.

Συνήθως το μηχάνημα αυτό κυκλοφορεί μόνο με έναν μόνο επιλογέα, το Threshold. Όλες οι υπόλοιπες ρυθμίσεις είναι εργοστασιακά ρυθμισμένες και όταν παίρνουμε ένα τέτοιο μηχάνημα, πρέπει να δίνουμε μεγάλη προσοχή στις προδιαγραφές που ορίζει η εταιρία.

Επίσης, υπάρχουν οι Tube Leveling Amplifiers, δηλαδή η επεξεργασία περνάει και από το στάδιο της λυχνίας. Οι συγκεκριμένοι τύποι Leveling Amplifiers χρησιμοποιούνται εκτός από τα Live και στην ηχογράφηση μπάσου, φωνών και κιθάρων εξαιτίας του ζεστού και ισορροπημένου ήχου που παρέχουν.

 4. Multiband Compressor ή Crossover: Ο συγκεκριμένος τύπος compressor είναι περίπου σαν τον κλασσικό Full-Range Compressor με τη διαφορά ότι εδώ ο χρήστης έχει την δυνατότητα να χωρίζει το ηχητικό φάσμα του ήχου σε 3 ή και περισσότερα μέρη, ανάλογα με τις δυνατότητες του κάθε multiband compressor. Σαν να έχουμε δηλαδή έναν Compressor για τις μπάσες περιοχές, έναν άλλον για τις μεσαίες και τέλος έναν τρίτον για τις υψηλές περιοχές. Έτσι ο μηχανικός ήχου έχει μεγαλύτερη ευκολία στο να ελέγχει τις περιοχές που του προκαλούν πρόβλημα ή θέλουν τονισμό χωρίς να χρειάζεται να ρυθμίζει διαφορετικά το EQ. Για τον λόγο αυτό χρησιμοποιείτε σε σήματα που καλύπτουν μεγάλο φάσμα συχνοτήτων και ως επι τω πλείστον σε ολόκληρες μίξεις για την αποφυγή pumping ή breathing (εξηγούνται παρακάτω) αποτελέσματος.  Τα  μέρη που περιλαμβάνει ο compressor/limiter (οριμένα από αυτά δεν υπάρχουν σε όλα τα μοντέλα της αγοράς): 1.      Ratio: Είναι η σχέση ή αναλογία συμπίεσης. Ο ρόλος του είναι να εξομαλύνει την ένταση με τη χρήση σχέσεων του ακατέργαστου σήματος εισόδου προς την ένταση που αποδίδει στην έξοδο. Όπως αναφέρθηκε και παραπάνω οι ρυθμίσεις αφορούν κλάσματα (2:1, 4:1 10:1 κ.ο.κ.) και η μέτρησή τους αφορά dB.2.      Threshold: Είναι το σημείο που αρχίζει να λειτουργεί το κύκλωμα.  Όταν ο ήχος ξεπεράσει το Threshold, τότε ο Compressor τον μειώνει στο όριο σύμφωνα με το ratio.3.       Soft/Hard Knee: Ο ρυθμός με τον οποίο επιδρά ο compressor/limiter πάνω στον ήχο, ονομάζουμε knee. Αν η αλλαγή είναι απότομη τότε έχουμε το hard knee, ενώ όταν έχουμε μια σχετικά αργή μετάβαση στο σήμα, έχουμε το soft knee.4.      Attack: Attack time ή χρόνο δυναμικής παρέμβασης ονομάζουμε το χρόνο που περνάει μέχρι ο compressor/limiter να ξεκινήσει την ομαλοποίηση του ήχου όταν αυτός ξεπερνάει το επίπεδο threshold. Συνήθως ο χρόνος attack ξεκινάει από το 1msec (kill attack) και καταλήγει στα 100msec (millisecond= 1/1000 του δευτερολέπτου). Στο 1 msec το αποτέλεσμα θα είναι απότομο ενώ στα 100msec ενδέχεται να μην προλάβει ο compressor/limiter να ξεκινήσει την συμπίεση.5.      Release: Το release είναι η κατάληξη της καμπύλης που ξεκίνησε στο  attack. Με το Release καθορίζουμε το χρόνο που θα κάνει ο compressor/limiter μέχρι να σταματήσει να συμπιέζει το σήμα που λαμβάνει μέχρι την επόμενη στιγμή που θα επαναενεργοποιηθεί. Σε κάποιους compressors/limiters το release ξεκινάει από τα 20msec και φτάνει στα 5sec.(Πολλοί ακολουθούν την τεχνική του quick compression, δηλαδή, ενός μέσου χρόνος attack και γρήγορου release. Βέβαια, ανάλογα με το αποτέλεσμα που θέλουμε καλό είναι να είμαστε πιο προσεκτικοί σε αυτές τις ρυθμίσεις. Εάν για παράδειγμα κάνουμε τη διαδικασία του pumping (δηλαδή γρήγορες ρυθμίσεις σε attack και release) θα έχουμε την απότομη εναλλαγή μεταξύ ασυμπίεστου και συμπιεσμένου ήχου. Από την άλλη, εάν ακολουθήσουμε τη διαδικασία του breathing (αργές ρυθμίσεις), τότε μπορεί να έχουμε πιο ομαλή μετάβαση συμπιεσμένου/ ασυμπίεστου ήχου. Όμως τις περισσότερες φορές ο ακροατής μπορεί να παρατηρήσει ένα φύσημα που ξαφνικά σβήνει και επανέρχεται. Αυτό ονομάζεται noise floor και είναι μεγάλο πρόβλημα για πολλά home studios.)6.      Output (Makeup Gain): Χρησιμοποιείται για να επαναφέρει τη στάθμη στο σημείο εκκίνησης. Επιπλέον, βοηθάει στη σύγκριση του αρχικού με το τελικό αποτέλεσμα. Για παράδειγμα, όταν το αποτέλεμα μετά τη συμπίεση είναι -6dB τότε βάζουμε το Makeup Gain σε +6dB.7.      Look-Ahead: Με την επιλογή αυτή ο compressor/limiter καθυστερεί το σήμα εξόδου ώστε να μπορεί να επιδράσει πάνω στο σήμα εισόδου πριν αυτό ακουστεί. Έτσι επιτυγχάνεται μία πιο γρήγορη και αποτελεσματική αντίδραση στις μεταβολές της έντασης. Ο χρόνος καθυστέρησης του Look-Ahead είναι συνήθως ανάλογος του Attack time και τίθεται αυτόματα αλλά σε κάποιους compressors/limiters μπορεί να καθοριστεί από το χρήστη.8.      Sidechain Input: Επιτρέπει στον compressor/limiter να αντιδράσει σε σήμα εκτός αυτού που επεξεργάζεται. Σε αυτή την περίπτωση χρησιμοποιούμε το σήμα του Sidechain Input ως trigger για να συμπιέσουμε συγκεκριμένες συχνότητες του σήματος που επεξεργαζόμαστε. Χρησιμοποιείται κυρίως σε όργανα των οποίων οι συχνότητες τείνουν να μπερδεύονται καθώς βρίσκονται πολύ κοντά και βοηθάει στο να μη καλύπτει το ένα το άλλο μέσα στη μίξη για ένα πιο σφιχτό αποτέλεσμα. Πολύ συνηθισμένες είναι οι εφαρμογές του σε μπάσο και μπότα (kick), γνωστό ως bass ducking, αλλά και σε υψηλές περιοχές όπως για παράδειγμα μεταξύ synth και hi hat. Επειδή όμως οι εφαρμογές του sidechaining είναι πολλές, θα εξηγηθούνε σε άλλο άρθρο αναλυτικά.

9.      Stereo Linking: Χρησιμοποιείται σε stereo σήματα και επιτρέπει την επεξεργασία κάθε καναλιού με κοινές ρυθμίσεις στον compressor/limiter και για τα δύο. Εξασφαλίζει ίσα επίπεδα και στα δύο κανάλια και αποφεύγει προβλήματα στην κεντρική περιοχή της στερεοφωνικής εικόνας που μπορεί να προκύψουν εάν χρησιμοποιηθούν ξεχωριστοί compressors/limiters για κάθε κανάλι.

- Στείλε Σχόλιο
11 Οκτωβρίου 2006, 16:12
COMPRESSION-LIMITING..


Ενδεικτικές ρυθμίσεις compressor/limiter για τις πιο διαδεδομένες εφαρμογές.

Ο χρήστης πρέπει να καταλάβει τις λειτουργίες και να τις προσαρμόσει στις διαφορες εφαρμογές ανάλογα με τις ανάγκες, το επιθυμητό αποτέλεσμα και το προσωπικό του στυλ.

1. Μπάσο (Bass Guitar): Το μπάσο να συμπιέζεται πάντα, σε όλες τις παραγωγές. Λόγω των χαμηλών συχνοτήτων που αποδίδει και της πλατιάς δυναμικής που δίνει στην εγγραφή ο Compressor είναι απαραίτητος έτσι ώστε να συμπιέσει όλη τη δυναμική του σε ένα συγκεκριμένο μέγεθος και να του δώσει μια ζεστασιά στον ήχο. Μάλιστα, λόγω του σημαντικού ρόλου που παίζει το μπάσο στις περισσότερες παραγωγές πολλοί επιλέγουν διπλή συμπίεση του μπάσου, μία κατά την ηχογράφηση και μία κατά τη μίξη. Εδώ οι τεχνικές ηχογράφησης, ενίσχυσης και καθαρότητας του ήχου του μπάσου είναι πάρα πολλές και ξεφεύγουν από το θέμα.
Η ρύθμιση
ratio ξεκινάει από τα 3:1 ratio ή τα 4:1, ένα μεσαίο threshold που αποδίδει μείωση της εντάσεως των peaks από 4 έως 8 dB , μεσαίος χρόνος attack ( ή και σχετικά γρήγορος εάν το μπάσο παίζεται με πένα ή χρησιμοποιείται κάποιο synth bass με κρουστό ήχο) και αργό χρόνο release. Η επιλογή του hard knee δουλεύει καλύτερα σε αυτή την περίπτωση. Βέβαια ανάλογα με το στυλ του μπασίστα και το πόσο σημαντικό είναι το μπάσο στο κομμάτι, αλλάζει η ρύθμιση του threshold κυρίως και του attack. Για παράδειγμα, εάν ο μπασίστας κάνει πολλά slap ένα μεσαίο attack είναι προτιμότερο γιατί δεν θα κόβει τον ήχο του slap. Αντιθέτως, εάν ο μπασίστας έχει πρόβλημα δυναμικής (δηλαδή δεν μπορεί να ελέγξει τη δύναμη που βάζει στις χορδές και έτσι το αποτέλεσμα έχει μια διακύμανση) και κάτι τέτοιο δεν θέλουμε να ακούγεται στο τελικό αποτέλεσμα, μπορούμε να μειώσουμε το attack και να αυξήσουμε το ratio. Έτσι συμπιέζεται ο ήχος περισσότερο και πιο γρήγορα, οπότε αποφεύγουμε τις παράξενες μεταβολές του μπασίστα. Εδώ η χρήση κάποιου multiband compressor μπορεί να βοηθήσει πολύ καθώς μπορούμε να συμπιέσουμε τις χαμηλές συχνότητες χρησιμοποιώντας γρήγορο attack και αργό release και να αφήσουμε ανεπιρρέαστες όλες τις υπόλοιπες συχνότητες.

2. Κιθάρα (Acoustic-Electric-Sustained Guitar): Η κιθάρα, ανάλογα με το είδος της μουσικής και τον τρόπο ηχογράφησης (direct injected
ή μικρόφωνο/α και συνδυασμοί των δύο), είναι ένα όργανο το οποίο μπορεί να έχει πολλές ρυθμίσεις στον Compressor.

Στην περίπτωση που θέλουμε να ηχογραφήσουμε την κιθάρα με μικρόφωνο (από τον ενισχυτή αν είναι ηλεκτρική-ηλεκτροακουστική ή απευθείας από το ηχείο της κιθάρας για ακουστική/κλασσική), ανάλογα με την κιθάρα, τη θέση του μικροφώνου, την ευαισθησία του, τον κιθαρίστα και τον ήχο (και την παραμόρφωση) έχουμε και τελείως διαφορετικές ρυθμίσεις. Η λογική είναι να μην δημιουργούνται τρύπες από τη χρήση του Compressor, πράγμα το οποίο το αποφεύγουμε συνήθως εάν δεν έχουμε ακραίες επιλογές στο Compressor, αλλά και πάλι, οι εφαρμογές είναι πολλές και αυτό δεν αποτελεί γενικό κανόνα.
Για κάθε περίπτωση, σε γενικά πλαίσια:Για heavy rock κιθάρα με ένα full range compressor/limiter ρυθμίζουμε το ratio σε τιμές από 10:1 έως και 20:1 με το threshold στα -6 με – 10dB και το attack τόσο αργό όσο χρειάζεται για να μην χάνονται οι κορυφώσεις των ακκόρντων. Για καθαρή funk κιθάρα με multiband compressor και το ratio σε 6:1 στη μεσαία περιοχή και μικρότερο (3:1ή  4:1) στην ψηλότερη περιοχή με αργά attacks. Για steel string ακουστική κιθάρα με ένα full range compressor/limiter, το ratio σε τιμές από 1,5:1 έως και 2:1 με το threshold στα -2 με – 3dB και το attack αργό. Εάν η κιθάρα δεν είναι καλής ποιότητας τότε η χρήση του multiband compressor είναι επιθυμητή, με τις ανάλογες ρυθμίσεις.

 Κάτι που θέλει προσοχή στην περίπτωση που χρησιμοποιείται πεταλιέρα είναι ότι εάν η πεταλιέρα του κιθαρίστα έχει ενσωματωμένη ρύθμιση Compressor τότε βάζουμε έναν ελαφρύ Classic Compressor στην δική μας είσοδο. Δηλαδή ένα ratio 2:1 - 3:1, μέση τιμή Threshold και απενεργοποιημένες τις ρυθμίσεις attack και release για να αποφύγουμε επιπλέον κόψιμο στον ήχο από αυτόν που μας δίνει ο κιθαρίστας. Όλα τα παραπάνω ισχύουν στην περίπτωση που παίρνουμε σήμα κατευθείαν από την πεταλιέρα και όχι από ενισχυτή κιθάρας ή μικρόφωνο μπροστά στον ενισχυτή.
3. Φωνητικά (Vocals): Η χρήση του compressor είναι απαραίτητη λόγο της μεγάλης δυναμικής περιοχής της φωνής. Πολλές φορές η χρήση του multiband compressor είναι πιο επιθυμητή καθώς μας επιτρέπει τον έλεγχο των μεσαίων συχνοτήτων χωρις να επιρρεασούνε οι πιο πρίμες συχνότητες. Στα live χρησιμοποιούνται full range compressors με ratio σε τιμές από 8:1 και μεγαλύτερες, το threshold στα -10 ή και παρπάνω και  με  το attack στα 5-25ms και release γύρω στα 100ms για να αποφεύγεται το pumping. Τα backing vocals ακολουθούν αντίσοιχες ρυθμίσεις και συνήθως συμπιέζονται όλα μαζί σε ένα submix.
Στα σούντιο κατά την ηχογράφηση οι ρυθμίσεις είναι πιο απαλές, ειδικά εάν ο/η τραγουδιστής/τρια είναι έμπειρος και έχει καλή τεχνική μικροφώνου.
Μεταξύ του τραγουδιστή και του recording track παρεμβάλλεται ένα μικρόφωνο, ένας προενισχυτής μικροφώνου, (συνήθως) ένα Equalizer και τέλος ο Compressor. Πολλοί χρησιμοποιούν και ένα reverb, χωρίς όμως να το γράφουνε, κυρίως για να ακούγονται οι καταλήξεις και ο όγκος καλός. Ο Compressor, εάν οι ρυθμίσεις σας του ΕQ είναι ισορροπημένες σωστά, λαμβάνει ένα +4db gain από αυτό που βγάζει ο/η τραγουδιστής/τρια. Δηλαδή εάν κινείται στα 30db, τότε (λόγω προενισχυτή και EQ) o Compressor θα λαμβάνει περίπου σήμα 34db.

Οι ρυθμίσεις που προτείνονται για τα φωνητικά είναι οι εξής: Το ratio στα 4:1 ή και λιγότερο (έως και 1,5:1), Threshold στα -3 με -6dΒ και σχετικά αργές τιμές attack και release για να αποφεύγεται πάλι το pumping. Bέβαια, μπορούμε να έχουμε και γρήγορα attack-release για να επιτύχουμε πιο ζωντανό ήχο, το λεγόμενο breathy ή in-your-face εφφέ. Το output του Compressor καλό είναι να δίνει άλλα 5-6dΒ ενίσχυση στο σήμα έτσι ώστε να ενισχύεται το ηχητικό αποτέλεσμα της φωνής.
Στο mixdown η χρήση multiband compressor είναι πιο επιθυμητή καθώς η φωνή καλείται να κάτσει πάνω σε ένα σύνολο οργάνων πρέπει να αποφευχθούν οι συκγρούσεις συχνοτήτων. Η χρήση διαφορετικών ρυθμίσεων σε σημεία που είναι πιο χαμηλής εντάσεως (μεγαλύτερη συμπίεση) ή πιο υψηλής (όπως σε ένα chorus-μικρότερη συμπίεση) είναι ευρέως διαδεδομένη. Επιπλέον, μια τεχνική που ρησιμοποιείται ευρέως είναι η ηχογράφηση φωνητικών σε περισσότερα από ένα κανάλια και η μίξη τους ώστε να διατηρείται το δυναμικό εύρος της φωνής και παράλληλα να ενισχύονται με τη συμπίεση κάποια σημεία χαμηλής εντάσεως. Οι τεχνικές και εδώ είναι πολλές και ξεφεύγουν από το θέμα μας.Η χρήση του multiband compressor ως De-Esser, δηλαδή του ελέγχου εντάσεως των υπερτονισμένων σ, φ και τ συνήθως στα 7-10kHz, ή ακόμη και στα 3-6kHz είναι πολύ καλή καθώς μπορεί να απομονώσει τις συχνότητες αυτές και να τις συμπιέσει χωρίς να επιρρεάζει τις υπόλοιπες. Μία άλλη τεχνικη για De-Essing με τη χρήση του Sidechain input θα παρουσιαστεί μαζί με τα υπόλοιπα περι sidechaining.Τέλος, πολλές φορές μπορεί να ακουστεί το φύσημα που παράγουν τα μέτριας ποιότητας μηχανήματα (μια λύση είναι η χρήση noise gate*). Αυτό βέβαια είναι κακό και δεν υπάρχει τρόπος οριστικής λύσης εκτός αν χρησιμοποιηθούνε καλύτερα περιφερειακά (καλώδια, μικρόφωνα και μηχανήματα επεξεργασίας). *Το noise gate που αναφέρθηκε παραπάνω έχει την εξής λειτουργία: επιτρέπει ή εμποδίζει τη ροή του σήματος που περνάει από αυτό. Μετράει συνέχεια το σήμα εισόδου και όταν αυτό είναι κάτω από το επίπεδο threshold που του έχουμε ορίσει για να ανοίγει τότε το εμποδίζει, δηλαδή δεν ακούγεται τίποτα. Όταν είναι πάνω από το threshold τότε το αφήνει να περάσει στην έξοδό του. Το ίδιο μπορεί να κάνει και με συγκεκριμένες συχνότητες που ορίζει ο χρήστης..  

4. Πλήκτρα (Synths - Piano): Τα περισσότερα Synths βγάζουν ισορροπημένο ήχο, οπότε με έναν Classic Full Range Compressor και ελαφριές ρυθμίσεις καλύπτονται οι ανάγκες μας. Δηλαδή, Ratio 10:1, χαμηλό threshold και μεσαίες τιμές attack και release. Βέβαια, όταν ο ήχος μας δεν είναι οσορροπημένος, ιδίως εάν δεν αποτελεί preset και τον  έχουμε φτιάξει εμείς πειραματιζόμενοι και θέλωντας κάποιο συγκεκριμένο εφφέ, τότε ρυθμίζουμε το  Ratio έως και 12:1 ή μεγαλύτερο , threshold στα -8 με – 12 db και μικρές τιμές attack με αργό release για την αποφυγή του pumping. Εδώ η χρήση ενός multiband compressor
ίσως να έχει καλύτερα αποτελέσματα εάν θέλουμε να συμπιέσουμε μόνο συκεκριμένες συχνότητες.

Από την άλλη, το πιάνο, θέλει περισσότερη προσοχή, γιατί είναι ακουστικό όργανο (δηλαδή ηχογραφείται με μικρόφωνα) και ο εκτελεστής μπορεί να έχει μεγάλες αλλαγές δυναμικής.
Μία ρύθμιση για πιάνο που ηχογραφείται με 2 πυκνωτικά μικρόφωνα, είναι ένα 1,5-2 ή ακομη και 4:1 ratio(για rock), -2 με -4 dB  threshold και ρυθμίσεις attack όχι περισσότερο από 50 ms και αργό release για την αποφυγή του pumping. Έτσι πιάνουμε την δυναμική του ήχου του πιάνου, περιορίζουμε τις μεγάλες εναλλαγές και αποφεύγουμε τα Clips
(υπερτονισμούς) στον ήχο μας.

5. Κρουστά (Drums – Percussion):  

Οι ρυθμίσεις που απαιτεί κάθε μέρος ενός drum set, με full range compressors
:

1. Kick drum (Μπότα): Ανάλογα με την παραγωγή και το στυλ της μουσικής η μπότα μπορεί να έχει διαφορετικές ρυθμίσεις, κυρίως στο attack και στο release. Το ratio πρέπει να κυμαίνεται σε επίπεδα 4-5:1 (ίσως ακόμη και 7:1), threshold -6 με -10 dB. Εκεί που χρειάζεται προσοχή είναι το attack και το release. Υπερβολικά χαμηλό attack θα δημιουργούσε τρύπες στην ηχογράφηση μιας μπότας. Γι’ αυτό προτιμότερο είναι ένα μικρό attack, αλλά μεγαλύτερο από 40ms σε περίπτωση rock/jazz και 50ms σε περίπτωση metal ή γενικά πιο άγριων διαθέσεων. Το ίδιο ισχύει με το release. Καλό είναι μεσαίο release, έτσι ώστε να έχει χρόνο ο compressor να αναπνεύσει και να αποσυμπιέσει τον ήχο πιο ομαλά. Εάν ήχος κάνει ακόμα τρύπες, αλλάζουμε το threshold (κατά προτίμηση το ανεβάζουμε) και σαν τελευταία λύση πειράζουμε το ratio. Επιλέγουμε soft knee.

Εδώ αυτό που παίζει ρόλο για τον ήχο που ακούμε πολλές φορές και είναι πραγματικά τεράστιος είναι το equalization και η χρήση περισσότερων από ένα ήχο μπότας ή διαφόρων τεχνικών ηχογράφησής της και όχι το compression.
Ο Compressor το μόνο που κάνει είναι να συμπιέζει τον ήχο και βοηθάει έτσι ώστε η μπότα να έχει σταθερή δυναμική.
 2. Snare drum (Ταμπούρο): Το ταμπούρο είναι εξίσου ένα δυναμικό μέρος του drum set που θέλει προσοχή στη χρήση του Compressor. Ιδανικές ρυθμίσεις δεν υπάρχουν, αλλά σίγουρα ένα μικρό attack θα μπορούσε να καταστρέψει το ηχητικό αποτέλεσμα με τρύπες στον ήχο. Έτσι ο πρώτος κανόνας είναι η ρύθμιση του attack σε μια μεσαία τιμή, έτσι ώστε να μην  κοπεί το σήμα απότομα. Βέβαια σε πιο μπουσταριμένες παραγωγές επιλέγεται πολύ γρήγορο attack και release για να επιτυγχάνεται το λεγόμενο squashing του snare. Στν πρώτη περίπτωση οι ρυθμίσεις είναι αντίσοιχες της μπότας ενώ στη δεύτερη ρυθμίζουμε το ratio 3:1 και το threshold στα -4 με -8dB. Επιλέγουμε soft knee.3. Hihat – Πιατίνια: Οι ρυθμίσεις του Hihat είναι περίπου ίδιες με τις ρυθμίσεις των Πιατινιών λόγω του ήχου τους. Προτείνεται τα πιατίνια να έχουν χαμηλό gain εξόδου για να μην καλύπτουν τα μπάσα μέρη του drum set με το πριμάτο ήχο που βγάζουν. Έτσι μια μέση ρύθμιση Ratio, μια χαμηλή ρύθμιση στο Threshold, μεσαίο attack και release, και έχετε σχετικά καλές ρυθμίσεις για έναν δυναμικό drummer.4. Toms – Βαθύ: Για το βαθύ, οι ρυθμίσεις είναι συνήθως ίδιες με της μπότας.
Αντιθέτως, τα tom καλό είναι να ξεχωρίζουν σαν ρύθμιση γιατί έχουν άλλο ρόλο σε σχέση με την μπότα και το βαθύ. Έτσι ένα ratio 4:1 και πιο ψηλό threshold σε σχέση με το threshold της μπότας (με  attack και release να έχουν μεσαίες ρυθμίσεις) θα κάνει τη διαφορά στον ήχο των toms και θα αποφευγθούν τα Clips
στον ήχο.

Όταν γίνεται χρήση μικροφώνων στο χώρο της ηχογράφησης που βρίσκονται σε θέσεις που πιάνουνε το συνολικό αποτέλεσμα του drum kit για την μίξη με τα υπόλοιπα closed-miked κανάλια ώστε να δημιουργείται μεγαλύτερος όγκος, τότε οι ρυθμίσεις αυτών, των λεγόμενων room ambience mics, είναι τελείως διαφορετικές. Με limiting ratio στα 10:1 έως και 20:1, threshold -8 με –12dB, πολύ αργό attack και πολύ γρήγορο release για το pumping πετυχαίνουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα, ειδικά εάν τα μικρόφωνα αυτά περνάνε από δυνατό gate.

Ο compressor/limiter σαν effect

Μερικά παραδείγματα: Πολλές φορές οι μπασίστες θέλουν έναν πιο συνεχόμενο και μπουκώμενο ήχο. Αυτό επιτυγχάνεται χρησιμοποιώντας έναν Peak Limiter Compressor με μεγάλη ρύθμιση ratio. Έτσι το μπάσο ακούγεται σαν μπάσες νότες αρμονίου (pad) και έχει μια ελαφρά παραμόρφωση. Κλασσικός χρήστης αυτού του ήχου είναι ο Mike Oldfield οπού το μπάσο παίζει ολόκληρες μελωδίες χωρίς να σβήνει ο ήχος από τη χορδή.

Το ίδιο κόλπο εφαρμόζεται και σε μια ηλεκτρική κιθάρα, κυρίως για την παραμόρφωση που δημιουργεί ο limiter. Μπορεί να μην είναι όπως η παραμόρφωση της κιθάρας, αλλά έχει μια ξεχωριστή μπουκωμένη χροιά που δεν μπορεί να την πετύχει κάποιος εύκολα από πεταλιέρα ή ενισχυτή.

Στην χορευτική ηλεκτρονική μουσική χρησιμοποιούνται compressors
με μικρές ρυθμίσεις attack και release, με αποτέλεσμα η μπότα των ηλεκτρονικών drums να κάνει μια μικρή τρύπα.

Τα παραδείγματα όμως είναι πολλά και ξεφεύγουν από την ανάλυσή μας.

Οι παραπάνω περιπτώσεις απαιτούν ακραίες ρυθμίσεις που δεν προτείνονται για την διάρκεια μιας εγγραφής, αλλά κατά στη διάρκεια mixing ή/και του mastering.

 Σε ποιο σημείο μπαίνει ο compressor/limiter

Στις ηχογραφήσεις η ενδεδειγμένη θέση είναι compressor/limiter να παρεμβάλλεται μεταξύ της πηγής ήχου και του καναλιού input της κονσόλας (ή της εισόδου του μηχανήματος εγγραφής-κάρτας ήχου του κομπιούτερ). Ο λόγος είναι η αποφυγή εγγραφής σήματος με peaks που δημιουργεί clipping (υπερτονισμούς). Σε οριμένες εφαρμογές πολλοί προτιμούν τον εκ των προτέρων προσεκτικό έλεγχο των στάθμεων (για αποφυγή clipping) έτσι ώστε να ηχογραφούνε χωρίς compressor/limiter. Ο λόγος είναι να υπάρχει το σήμα τελείως ανεπεξέργαστο για να γίνουν όλες οι εργασίες στη διάρκεια του mixing.Βέβαια, υπάρχουν άπειρες περιπτώσεις που γίνεται χρήση compressor και στη διάρκεια της ηχογράφησης και του mixing (συμπληρωματικά), σε κάθε κανάλι ή σε ομάδες ξεχωριστά και φυσικά στο mastering. Επίσης η χρήση του compressor σαν effect γίνεται αφού έχουμε εγγράψει το κανάλι που θέλουμε και όχι πριν. Στις computerized παραγωγές που χρησιμοποιούνται VSTis με ισορροπημένα presets και ήδη συμπιεσμένα samples η χρήση compressor/limiter είναι σίγουρα λιγότερο αναγκαία απ’ότι στις ηχογραφήσεις αλλά απαραίτητη και εδώ.

Σημαντικό επίσης είναι να δούμε με ποια σειρά θα βάλουμε τα insert effects. Το Equalizer συνήθως μπαίνει πριν τον compressor, έτσι ώστε να έχουμε φτιαγμένες τις δυναμικές περιοχές του ήχου που θέλουμε να γράψουμε αλλά πολλές φορές εξυπηρετεί και το αντίθετο. Όλα τα υπόλοιπα μπαίνουν πιο πριν από τον compressor εκτώς και αν κάποιος πειραματίζεται και θέλει κάτι συγκεκριμένο.
 Stereo και Dual mono μίξεις Όταν συμπιέζουμε ένα stereo σήμα είναι προτιμότερο να ενεργοποιούμε το stereo link του compressor έτσι ώστε οι κορυφώσεις του ενός καναλιού να μην πυροδοτούν την μείωση έντασης και στο άλλο κανάλι. Ο λόγος και εδώ είναι να αποφεύγεται το pumping και το breathing.  Στα dual mono αφήνοντας το stereo link απενεργοποιημένο μπορεί να έχει κάποια πολύ δημιουργικά αποτελέσματα. Ένα κόλπο είναι να βάλουμε ένα mono backing track στο ένα κανάλι ενός  stereo compressor και μετά να διπλασιάσουμε τα lead vocals ώστε να χρησιμοποιήσουμε το ένα για σύνδεση στο άλλο κανάλι του compressor χωρίς όμως να παίρνουμε την έξοδο από αυτό, και το άλλο για να το μιξάρουμε με το backing track από την έξοδο του compressor. Mε πολύ ελαφριές ρυθμίσεις στον compressor το αποτέλεσμα που έχουμε είναι να μειώνεται η ένταση του κομματιού ελαφρά όταν μπαίνουν τα lead vocals και έτσι να κάθονται αυτά καλύτερα μέσα στο κομμάτι. Μια αντίσοιχη τεχνική γίνεται και με το sidechaining και μάλιστα στη χορευτική μουσική υπάρχουνε παραδείγματα sidechaining ολόκληρου του track με τη μπότα….στα περι sidechaining και αυτά. Ένα άλλο κόλπο που αφορά το μπάσο, στο ίδιο στυλ,  είναι να βάζουμε στις εισόδους του stereo compressor στη μία το μπάσο direct injected (από το DI) και στην άλλη το σήμα από το μικρόφωνο μπροστά από τον ενισχυτή του μπάσου. Το αποτέλεσμα με το stereo link ‘on’ είναι να ισοσταθμίζονται αυτόματα οι δύο εντάσεις,   Με το stereo link ‘on’ και ρυθμίσεις ratio 8:1 ή μεγαλύτερο και αργά attack και release μπορούμε να συμπιέσουμε τα returns ή/και τα send ενός stereo reverb με αποτέλεσμα να δοιγκώνεται το reverb όταν το σήμα εισόδου εξασθενεί και να δημιουργείται έτσι ένα εξωπραγματικό in-your-face εφφέ. Overall Bus compression Στην διαδικασία της μίξης καλό είναι να μην χρησιμοποιείται compression σε ολόκληρο το track για να αποφευγθεί το overcompression, πράγμα πολύ δύσκολο εάν όχι ακατόρθωτο να αφαιρεθεί κατά τη διαδικασία του mastering σε περίπτωση που έχει γίνει από τη μίξη. Πληροφοριακά, αν κάποιος θέλει να αφαιρέσει το overcompression χρησιμοποιεί έναν expander που είναι το ακριβώς αντίστροφο του compressor/limiter, δηλαδή , τονίζει το δυναμικό εύρος του σήματος. Τα αποτελέματα βέβαια δεν είναι ότι καλύτερο όταν μιλάμε για overcompression. Βέβαια, υπάρχουνε και άλλες τεχνικές σχετικά με το θέμα αφαίρεσης της συμπίεσης αλλά ξεφεύγουνε από την ανάλυσή μας. Στο mastering οι τυπικές ρυθμίσεις είναι threshold -1 με -2 dB maximum (μόνο σε περίπτωση δυνατών peaks), ratio 1,5:1 έως 2:1, attack 50ms ή μεγαλύτερο και release 250ms ή μεγαλύτερο για αποφυγή του pumping. Πολλά προσφατα αλλά και παλαιότερα  δημοσιεύματα ευνοούν πολύ τη χρήση multiband compressor στο overall bus.  Οι ρυθμίσεις του compressor/limiter στο overall bus είναι πολύ σημαντικές και πρέπει να γίνονται με ιδιαίτερη προσοχή γιατί παίζουν καθοριστικό ρόλο στο τελικό αποτέλεσμα. Σε εφαρμογές surround τα πράγματα είναι πιο πολύπλοκα και ξεφεύγουνε από το σκοπό αυτού του θέματος, που αφορά βασικές χρήσεις και λειτουργίες. Compressing Headphone que mix Είναι σημαντικό να έχουμε μια καλή και δυνατή μίξη στα ακουστικά έτσι ώστε να εμπνέεται αυτός που ηχογραφεί. Η τεχνική είναι να στέλνουμε ένα από τα aux send στην ενίσχυση των ακουστικών μέσω compressor με χαμηλό threshold και γρήγορο attack και release για να αποδίδεται pumping (όπως σε ραδιοφωνικό ήχο). Άλλοι χρησιμοποιούνε μία αντίστοιχη τεχνική με αυτή που περιγράψαμε στις Dual mono μίξεις έτσι ώστε να επιτυγχάνουν ένα ελαφρύ ducking του rack ότεν μπαίνει αυτός που ηχογραφεί. Brickwall limiting με In-Ear monitors Στα live επειδή μία κορύφωση μπορεί να προκαλέσει σοβαρή ζημιά στα αυτιά και στο εξοπλισμό εφαρμόζουμε έντονο limiting. Αυτό αναφέρεται και σαν Brickwall limiting και έχει ως στόχο την άμεση μείωση σημάτων που υπερβαίνουν το προκαθοριμένο threshold. Σε αυτή την περίπτωση οι ρυθμίσεις είναι όσο μεγαλύτερο ratio προσφέρεται (10:1, 20:1 ακόμα και άπειρο:1) με το threshold προσεκτικά ρυθμισμένο σε επίπεδο αρκετά κάτω από αυτό που μπορεί να προκαλέσει ζημιά. Το attack πρέπει να είναι πολύ γρήγορο και το release ανάλογο του μουσικού υλικού.

Επίλογος 

Το compression/limiting είναι ένα ανεξάντλητο ζήτημα με άπειρες εφαρμογές και τεχνικές. Περισσότερες λεπτιμέριες θα δωθούνε σε επόμενα άρθρα. Όμως, όταν γίνει κατανοητή η λειτουργία των βασικών παρμέτρων που περιγράφηκαν παραπάνω τότε τα πράγματα γίνονται πολύ πιο κατανοητά και τα κομμάτια μας ακούγονται πολύ καλύτερα με συνετή χρήση του compression/limiting.

KΑΛΟΥΣ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΣΜΟΥΣ!!

- Στείλε Σχόλιο
11 Οκτωβρίου 2006, 04:45
HOME STUDIO-Μπορείτε κ εσείς!


 Πλέον καθένας με ενα σχετικά μικρό budget μπορεί να δημιουργήσει ένα χώρο ως το πρoσωπικό του studio.Βέβαια,ανάλογα με τις ανάγκες του καθενός.Σε αυτό το κείμενο θα προσπαθήσω να βοηθήσω ίσως κάποιους που αναζητούν ένα πλήρη εξοπλισμό home studio,χωρίς να χρειαστεί να ξοδέψουν δεκάδες χιλ.ευρώ για την δημιουργία του!! Ας ξεκινήσουμε λοιπόν...

1)ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ Ένας Pentium4 στα 2.8,μας αρκεί για audio χρήση.Mνήμη RAM θα μας έφταναν σίγουρα τα 2 Giga κ μία καλή CPU,ώστε να φορτώνουμε άφοβα όσα VST Instruments και samples επιθυμούμε.Το πιό σημαντικό είναι η αγορά της κάρτας ήχου!Μία καλή κ φτηνή λύση είναι η 0404PCI της ΕΜU,ενώ μια πιό επαγγελματική κ αξιόπιστη λύση(σαφώς ακριβότερη) είναι η Hammerfall 9652 της RME η οποία είναι DSP,δηλαδή η χρήση των δικών της Plugin,τα οποία είναι high end,δεν επιβαρύνουν την CPU του Η.Υ.,αλλά φορτώνονται στον επεξεργαστή της κάρτας,με σκοπό την αποφυγή κάποιου "κρασαρίσματος" του συστήματος.Αυτά από τον Η.Υ.Επιπλέον μην ξεχνάτε,όχι backrounds και όχι στα εφφέ των Windows,επιβαρύνουν χωρίς λόγο το σύστημα κ σας τρώνε αρκετή μνήμη,πράγμα που δεν το θέλουμε!!

2)MONITORS Βασική προυπόθεση για αγορά Monitors,είναι η απόκριση συχνοτήτων τους.Βέβαια,επειδή δεν μπορούμε να μπούμε σε ένα μαγαζί και να διοχετεύουμε ροζ ή λευκό θόρυβο στα ηχεία για να αποκαλύψουμε μόνοι μας την συχνοτική τους απόκρυψη,αφηνόμαστε στο manual του εκάστοτε κατασκευαστή κ στη γραφική απόκριση που μας παρουσιάζει για το προιόν του.Πολλά είπα όμως,ας έρθουμε στο ψητό!!Θα προτίνω 3 λύσεις,μία φτηνή,μία μεσαία κ μία για πιό χοντρά βαλάντια!!Βέβαια μην βασίζεστε στις δικές μου προτιμήσεις,αλλά κυρίως εμπιστευτείτε τα αυτιά σας..Μία φτηνή λύση κ καλή ειναι τα Studiophile BX-5a της M Audio.Η μεσαία λύση είναι τα GENELEC 8030AS κ η ακριβή αλλά σίγουρα η πιο σωστή είναι τα GENELEC 1037CE.Όλα τα ηχεία είναι αυτοενισχυόμενα.Βέβαια η 3η επιλογή μου είναι αρκετά τσουχτερή,ειδικά για κάποιον που ασχολείται για hobby..Υπάρχουν χιλιάδες άλλες λύσεις.ΨΑΧΤΕΙΤΕ!!

3)ΜΙΚΡΟΦΩΝΑ Με λίγα λόγια θα σας προτείνω τα καλύτερα για home χρήση.Σίγουρα ένα δυναμικό μικρόφωνο θα χρειαζόταν παντού.Μην ψαχτείτε!!SHURE SM57..Κ ποιός δεν το έχει!Κάνει για όλες τις δουλειές..Είτε το χρειαστείτε για ηχογράφηση ενισχυτή,είτε για φωνητικά(κ όμως...με αυτό γράφουν οι RED HOT CHILI PEPPERS!).Είναι πολύ φτηνό!!Επίσης ένα πυκνωτικό μικρόφωνο θα ήταν αναγκαίο,γι'αυτο προτίνω το NT1 της RODE.Γράφει τα πάντα καθαρά κ ποιοτικά!Προτείνεται για φωνητικά κ ακουστικές ή κλασικές κιθάρες.Βέβαια για να δουλέψουν καλά τα μικρόφωνα χρειαζόμαστε μια προενίσχυση,γι'αυτο ας πουμε για...

4)ΚΟΝΣΟΛΑ Μία αξιοπρεπέστατη λύση κ πολύ καλή είναι η SPIRIT E6 της SOUNDCRAFT,η οποία διαθέτει πολύ καλούς προενισχυτές,ώστε το σήμα μας από οποιαδήποτε πηγή να έιναι όσο το δυνατόν καλύτερο κ καθαρότερο!Μία παρατήρηση..Για τα πυκνωτικά μικρόφωνα,η κονσόλα διαθέτει phantom power 48Volt,πράγμα απαραίτητο,γιατί χωρίς αυτό,no condeser mics!!!Γενικά να ξέρετε ότι τα πυκνωτικά μικ. χρειάζονται επιπλέον 48 Volt για να δουλεψουν..Στο θέμα μας όμως!!Είναι μια κονσόλα που αξίζει τα χρηματά της για την ποιότητα που προσφέρει!!

5)ΑΚΟΥΣΤΙΚΑ Για χρήση είτε ως monitor για κάποιον που ηχογραφεί,είτε για να μπορεί κάποιος να δουλέψει νύχτα,χωρις να ενοχλει!!!!ΧΑΜΗΛΩΣΕΕΕΕ..χαχα!Μία είναι η λύση..AKG STUDIO 271.Απ'τα καλύτερα της αγοράς!!

6)SOFTWARE Χρειαζόμαστε μία recording suite..Προτείνω το CUBASE SX3 ή το NUENDO SX3.Από επεξεργαστές,τα best της αγοράς είναι οποιαδήποτε σειρά της WAVES.Από VST INSTRUMENTS προτείνω τα minimoog,korg leggacy,albino2..Για τύμπανα κ μπάσα προτιμώ προσωπικά φυσικά δείγματα,που βέβαια δύσκολα θα βρείτε καλής ποιότητας free στο Internet.Ως Sampler για τα δείγματά μου,εγώ χρεισιμοποιώ το HALION3.Είναι πολύ πρακτικό και έχει πολλές επιλογές.Α,τα προγράμματα αυτά ψαχτείτε κ κατεβάστε τα!!Μην ξοδέψετε άσκοπα λεφτά,εφόσον όμως δεν θα έχετε απόσβεση αυτών!!Αν ασχολείστε πιο σοβαρά,καλό θα είναι να τα έχετε αυθεντικα!!Πιο σωστά MIXDOWN!!!!

7)ΗΧΟΜΟΝΩΣΗ Μεγάλος τομέας!!Δεν θα σας κουράσω..Δεν χρειάζεστε να μονώσετε όλο το χώρο σας,μόνο να απομονώσετε τα σημεία που είναι κακώς πολύ 'ζωντανά'!!Στο πάτωμα καλό θα ήταν παχιά μοκέτα κατά πρώτο λόγο.Ο λόγος που ουσιαστικά θα χρειαστείτε να ηχομονώσετε,είναι για την απώλεια ή ανακλάσεων του ήχου την ώρα που ηχογραφείτε με ένα μικρόφωνο.Μία φτηνή κ καινοτόμος λύση είναι αυτή που παρουσίασε πρόσφατα η εταιρία SE ELECTRONICS με το REFLECTION FILTER,το οποίο είναι ένα πάνελ με ηχοαπορροφητικό υλικό,το οποίο στερεώνεται στη βάση του μικροφώνου κ εξουδετερώνει οποιαδήποτε απώλεια ήχου ή φαινόμενα ανάκλασης,τα οποία είναι σαφώς μη αποδεκτά σε οποιαδήποτε ηχογράφηση!!Κοστίζει 249 ευρώ..Αξίζει!!

Θεωρώ πως έστω κ περιληπτικά να βοηθήσω κάποιους που ίσως ψάχνονται με τον τομέα αυτό.Το συνολικό budget για ένα home studio με βάση τα παραπάνω κ συμπεριλαμβάνοντας μόνο τις φτηνές λύσεις(κ όχι τις περαιτέρω ακριβές που πρότεινα),μαζί με τον Η.Υ. είναι περίπου στα 2.500!Δεν είναι πολλά για την απόκτηση τόσων μηχανημάτων..Για φανταστείτε ότι για ένα επαγγελματικό χώρο θα χρειαστούμε περίπου 100.000 ευρώ πάνω-κάτω!!!Τέλοσπάντων..Μία συμβουλή!!Μην εμπιστεύεστε κανέναν φίλο..Το καλύτερο κριτήριο για την αγορά οποιουδήποτε μηχανήματος είναι τα δικά σας αυτιά!!!!!

ΑΚΟΥΣΤΕ Κ ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΕ..

 

LINKS

www.kemelectronics.gr  (GENELEC,SE ELECTRONICS-REFLECTION FILTER)

www.shure.com            (SHURE SM 57)

www.nakas.gr              (RME soundcards,EMU soundcards,RODE NT1 microphone)

www.bonstudio.gr        (AKG headphones,SOUNDCRAFT mixer)

www.elina.gr               (M AUDIO monitors)

2 σχόλια - Στείλε Σχόλιο
Συγγραφέας
vanhalen
ΓΙΩΡΓΟΣ
HXOΛΗΠΤΗΣ-ΜΟΥΣΙΚΟΣ-Μ.ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ
από ΓΛΥΦΑΔΑ


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/vanhalen

Ότι αφορά την τεχνολογία πάνω στον ήχο..



Επίσημοι αναγνώστες (6)
Τα παρακάτω μέλη ενημερώνονται κάθε φορά που ανανεώνεται το blogΓίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...

Links