Blog μουσικής...
music comments
22 Σεπτεμβρίου 2009, 09:34
Cyprus: I love this island


Το παρακάτω κείμενο δημοσιεύθηκε απο τον Φώτη Βαλλάτο στο  περιοδικό Lifo τον περασμένο Ιούλιο.

 

Cyprus: I love this island

 

Η Κύπρος είναι το νησί των απόλυτων αντιθέσεων. Πατάει σε πέντε δεκαετίες και τρεις διαφορετικές κουλτούρες. Ο Φώτης Βαλλάτος το έχει επισκεφθεί πολλές φορές και εξηγεί γιατί είναι το αγαπημένο του νησί.

 

Φοβάμαι τα αυτοκίνητα. Κάθε φορά που μπαίνω σε ένα αυτοκίνητο για να διανύσω μεγάλη απόσταση (ως συνοδηγός εννοείται) με πιάνει ταχυκαρδία, ιδρώνουν τα χέρια μου και δεν μπορώ να συγκεντρωθώ σε τίποτα άλλο παρά μόνο στο δρόμο, στη διαγράμμιση των εθνικών οδών, κάπως όπως οι τίτλοι αρχής της Χαμένης Λεωφόρου. Την πρώτη φορά που πάτησα το πόδι μου στην Κύπρο, ο (Έλληνας) οδηγός του αυτοκινήτου έπεσε μετά από πέντε λεπτά μέσα σε ένα, ρηχό ευτυχώς, χαντάκι στην άκρη του δρόμου γιατί δεν μπορούσε να συνηθίσει την the british way οδήγηση. Στα επόμενα πέντε λεπτά χαθήκαμε πάνω από πέντε φορές, μην μπορώντας να κατανοήσουμε τα (επίσης αγγλοσαξονικής εμπνεύσεως) roundabouts. Στα επόμενα πέντε τρέχαμε με 100 στους αχανείς ίσιους δρόμους του νησιού. Το κοντέρ μού έλεγε να μη φοβάμαι, αλλά εγώ φοβούμουν. Μέχρι που συνειδητοποίησα ότι μετρούσε μίλια και όχι χιλιόμετρα. Αλλά αυτή είναι η Κύπρος. Ένα τεράστιο για τα ελληνικά δεδομένα νησί, που πατάει με το ένα πόδι στην Ελλάδα με με το άλλο στην Αγγλία και έχει και μια πατερίτσα με την τουρκική σημαία. Σουρεάλ μέρος, Φρανκεστάιν. Μισό σαν Ελλάδα circa 1960, μισό σαν Μαϊάμι, μισό σαν Δωδεκάνησο, μισό σαν Συρία, μισό σαν τα βάθη της Τουρκίας, μισό σαν ορεινά χωριά του Ολύμπου και άλλο μισό σαν τα παράλια της νότιας Κρήτης. Προσγειώνεσαι σε αυτό το μετα-σοσιαλιστικής/προ-ντουμπαϊκής αισθητικής αεροδρόμιο που είναι γεμάτο φαντάρους, τουρίστες και ανθρώπους που αγοράζουν μανιωδώς κούτες τσιγάρα, ποτά και gadgets, έχοντας στο μυαλό σου τη θέα από ψηλά του υδροβιότοπου της Αλυκής με τα pink flamingos, τις λίμνες που λαμπυρίζουν στο ηλιοβασίλεμα, ένα υπέροχο no mans land κάπου ανάμεσα σε διαδρόμους προσγείωσης, φοίνικες και τον Τεκκέ (έτσι με δυο κάππα) του Χαλά Σουλτάν, κάπως σαν όαση στη μέση μιας ερήμου. Αλλά αυτό είναι η Κύπρος. Την ίδια στιγμή είναι μερικά χρόνια πίσω και μερικά χρόνια μπροστά (από την Ελλάδα πάντα).

Στην κεντρική παραλιακή λεωφόρο της Λάρνακας συστάδες από φοίνικες, παγωτατζίδικα, ζαχαροπλαστεία, πλανόδιοι πωλητές, '70s ξενοδοχεία με σημαιάκια, πολλά σημαιάκια, στα στενά κρυμμένες ξεχασμένες παμπ με φτηνή μπίρα, μπιλιάρδα, πλαστικά φυτά και κλουβιά με καναρίνια, δίπλα νεο-μοντέρνα καφέ μπαρ με τις Εurotrash επιτυχίες του καλοκαιριού, δίπλα ταπεινές ψαροταβέρνες με βουνά φρέσκων ψαριών και σερβιτόρους-κράχτες (αλά Βάρη), ατμόσφαιρα παρατημένης λουτρόπολης αλλά και σύγχρονου τουριστικού θέρετρου. Και μετά τα μαγαζάκια (είτε πλανόδια είτε μέσα σε 2-3 σκονισμένα τετραγωνικά με λάμπες φθορίου) που παρέχουν το καζίνο των φτωχών, το καζαντί. Τραβάς ένα μοχλό, μια μπίλια εκτοξεύεται και αν κάτσει σε κάποια τρύπα κερδίζεις λούτρινα κουκλάκια, ουίσκι, τσιγάρα και διάφορα άλλα άσχετα παραφερνάλια. Αν και ακούγεται σαν λούνα παρκ, η αλήθεια είναι ότι μπορείς να κολλήσεις πολύ άσχημα. Ένα βράδυ έδωσα πάνω από 50 λίρες σε ένα καζαντί πίσω από την τάφρο στη Λευκωσία, μασουλώντας αβγά βραστά με ρόκα και ελιές από τη διπλανή καντίνα. Ναι, το μενού της καντίνας ήταν ακριβώς αυτό. Η πιο γκουρμέ παρακμιακή καντίνα που έχω δει ποτέ και πάντα επιστρέφω σε αυτήν όσες φορές ξενυχτάω στα μπαρ της Λευκωσίας.

Τα καλά μπαρ της Λευκωσίας, ή τουλάχιστον αυτά που αρέσουν σ' εμένα, δεν είναι τα ιλουστρέ μπάρ. Είναι αυτά που είναι χωμένα μέσα στην Παλιά Πόλη, ανάμεσα σε κτίρια που το «Wallpaper» θα σκότωνε να είχε φωτογραφίσει για ένα ένθετο αφιέρωμα, κάπου γύρω από τα σακιά άμμου της πράσινη γραμμής (το μοναδικό σημείο στο νησί που μπορείς να κλάψεις, ακόμα κι αν είσαι μουλάρι), δίπλα στον τεράστιο μιναρέ με το πράσινο φως και κοντά στο εκπληκτικά ανακαινισμένο χαμάμ. Όπως το Platos της Πλάτωνος. Χιλιοσκονισμένα μπουκάλια, ποτάδικα από τα αγαπημένα, το φάντασμα του Χάντερ Τόμσον στην γωνία του μπαρ, ξύλινα πλατό με burgers και κοτόπουλα στη σχάρα, μποέμικη ατμόσφαιρα, αν και άκουσα ότι άλλαξε ιδιοκτησία και «χάλασε», αλλά εγώ θα το αγαπώ πάντα γιατί μου θυμίζει νεοϋορκέζικες μπάρες με τσίκνα και συμπάθεια. Κάθε φορά που πάω στην Κύπρο ρωτάω για το Platos σαν να είναι κάποιο μακρινός εξάδελφός μου - πάντα θέλω να μαθαίνω τα νέα του, έστω κι αν δεν τον βλέπω συχνά. Λατρεύω την παλιά πόλη της Λευκωσίας. Νομίζω ότι είναι το καλύτερο μέρος που έχω πάει (και έχω πάει σε πολλά). Όχι γιατί είναι το πιο όμορφο, αλλά γιατί είναι το πιο ιδιαίτερο.

Αυτή η αίσθηση της διχοτομημένης πόλης, όσο κι αν πονάει του Κύπριους, είναι τρομερό συναίσθημα για έναν επισκέπτη. Τα παντός είδους εργαστήρια, που όλη μέρα σφυροκοπάνε υπό τους ήχους των απέναντι μουεζίνηδων και το βράδυ είναι σαν φαντάσματα σε μια πόλη-φάντασμα και μετά οι απέναντι, τόσο παρεξηγημένοι από την πολιτική προέκταση του ζητήματος. Κάποτε έκανα πολλές βόλτες στην κατεχόμενη Λευκωσία. Ήταν κάπως σαν την αγορά του Ασουάν στην Αίγυπτο: μαραμένα λαχανικά, άπειρα παιδάκια να γοητεύονται από το φωτογραφικό φακό, δεκάδες μπαρμπέρικα με φωτογραφίες Τούρκων celebrities στους τοίχους, ένα μαγαζί με ψωμιά και πίτες που δεν θα ξεχάσω ποτέ και ένα καφενείο με θεϊκούς μεζέδες και έναν Τουρκοκύπριο ιδιοκτήτη που βγάλαμε φωτογραφίες αγκαλιά.

Εκείνο το βράδυ, το μαγικό βράδυ, μας γύρισε πίσω στο οδόφραγμα της Λήδρας ένας Τουρκοκύπριος με μια παλιακιά Mercedes με τέρμα hip-hop στα ηχεία, που μας έλεγε πόσο αγαπούσε του Έλληνες. Στο πέρασμα Ελληνοκύπριοι αποχαιρετούσαν Τουρκοκύπριες πανέμορφες πόρνες. Μόνο ο Μουρνάου σε ασπρόμαυρο θα μπορούσε να είχε συλλάβει τέτοια εικόνα. Αυτή είναι η Κύπρος. Διχασμένα εδάφη, διχασμένη άνθρωποι παντού. Την επόμενη μέρα ξαναπέρασα απέναντι. Στην Αμμόχωστο. Συρματοπλέγματα χωρίζουν την περιοχή του ΝΑΤΟ (την γκρίζα ζώνη) από την τουρκοκυπριακή παραλία. Από τη μια ξενοδοχειακά συγκροτήματα με κτίρια κουφάρια και ταμπέλες που τρίζουν από την αχρησία και από την άλλη μουσουλμάνες που πέφτουν στη θάλασσα με τα ρούχα και παιδάκια που παίζουν μπάλα υπό το άγρυπνο βλέμμα των όπλων που διαφαίνονται διακριτικά μέσα από τα φυλάκια. Απαγορεύονται οι φωτογραφίες, αλλά βγάζω στα κρυφά μερικές. Τρόμος και παράνοια στα κυπριακά παράλια.

Και μετά πάλι πίσω. Ένα μαγαζί ακριβώς στο πέρασμα του Ledra πουλάει τουριστικά είδη και παγωτά. Οι συνοριοφύλακες περιφέρονται αμήχανοι αλλά και άγρυπνοι. Κάποια απλωμένα ρούχα βρίσκονται στο ξενοδοχείο που πια έχουν καταλύσει οι στρατιώτες των ειρηνευτικών δυνάμεων (κάποτε εκεί έμενε η Σοφία Λορεν). Και μετά ταξίδι μεγάλο για την Πάφο, που μοιάζει να αδιαφορεί για τα τεκταινόμενα στην άλλη πλευρά. Ένα απόγευμα έκατσα εκεί, στη λωρίδα που ενώνει το κάστρο με την πόλη, και είδα το ηλιοβασίλεμα βρέχοντας τα πόδια μου στη θάλασσα, ενώ οι Άγγλοι τουρίστες αγόραζαν καρτ ποστάλ με ειδυλλιακά τοπία. Και ύστερα (όσο κι αν βαριέμαι τα αρχαία) είχα την πιο uplifting εμπειρία μου στα ψηφιδωτά της Κάτω Πάφου, στην Οικία του Διονύσου, στην Οικία του Αιώνος και στην Οικία του Θησέως, που είναι για κάποιον απροσδιόριστο λόγο περισσότερο ζεν από μια επίσκεψη στην Ακρόπολη (ίσως ήταν η αλμύρα του Νοτιά). Χάθηκα εκεί πέρα. Ήθελα να μείνω για ώρες. Όπως και στην ταβέρνα του Γιώρκη στο Γεροσκήπου, μια μάλλον άσχημη περιοχή κοντά την Πάφο, όπου αυτός ο υπέροχος ταβερνιάρης φτιάχνει μόνος τους τσάτνεϊ, ψήνει τα πάντα στο χειροποίητο φούρνο του, μαζεύει φρέσκα μανιτάρια από τον κήπο του και σου τα σερβίρει ως το πιο τέλειο menu degustation που έχεις δοκιμάσει ποτέ.

Την επόμενη μέρα με κάλεσε σπίτι του. Νεοπλουτίστικο σπίτι, καινούργιο, όχι παραδοσιακό. Ανέβηκε το πρωί στα βουνά με το γιο του για να μαζέψει τα καλύτερα άγρια υλικά και να μας κάνει το πιο τέλειο τραπέζι που μου έχει κάνει ποτέ κάποιος. Τον σκέφτομαι τον Γιώρκη και μιλάμε αραιά και που στο τηλέφωνο. Είναι ένας τοπικός φιλόσοφος. Τοπικιστής και φιλελεύθερος. Του έχουν πάρει συνέντευξη όλοι οι διεθνείς τουριστικοί οδηγοί του κόσμου (Lonely Planet και τα ρέστα). Και μετά πάλι πίσω στη Λευκωσία. Χιλιόμετρα πολλά στα highways, κάπως σαν να οδηγείς Λονδίνο-Μπέρμινγχαμ (αν και είναι πιο κοντά). Οι σταθμοί στο ραδιόφωνο παίζουν ό,τι ανεβοκατεβαίνει στα charts της Αγγλίας, το Skins θα μπορούσε να είχε γυριστεί στην Αγία Νάπα (στα beach bars στο Nissi Beach ή σε αυτά που impersonators του Elvis τραγουδάνε κάθε βράδυ το «Are You Lonesome Tonight»), το κοντέρ καταγράφει δεκάδες μίλια και κάπου, σε μια γωνιά του νησιού, κάποιος κάθεται κάτω από ένα φοίνικα αγκαλιά με το κορίτσι του. Έχουν περάσει 2-3 χρόνια από τότε που έχω να πάω στο αγαπημένο μου νησί (κι ας μην έχω καμιά συγγενική σχέση μαζί του), αλλά θυμάμαι τα πάντα και τα πάντα επιστρέφουν στο μυαλό μου: ένα πρωί που βγήκα στη βεράντα του πεντάστερου ξενοδοχείου μου στη Λεμεσό και είδα κάποιον να φωτογραφίζει για το ρώσικο «Playboy» γυμνά κουνελάκια στην πισίνα, ένα βράδυ στη Λεμεσό που ένας άγνωστος ταξιτζής με πήγε στο πιο παρακμιακό κωλόμπαρο που έχω πάει ποτέ, τα κύματα στον Πρωταρά μπροστά από τα ξενοδοχεία της υπερβολής, το ψητό μυαλό αρνιού στον Κουτσονικολιά στο Καλό Χωριό, τις δεκάδες Φιλιππινέζες που τηλεφωνούν στην πατρίδα τους κάθε Κυριακή από τα περίπτερα της τάφρου στην Λευκωσία, τα ύποπτα -κρυμμένα πίσω από κλειστά παράθυρα- βλέμματα στα χωριά της Ριζοκαρπασίας, τα δεκάδες καζίνο (ο Θεός να τα κάνει) στο δρόμο για την Κερύνεια. I love this island!

8 σχόλια - Στείλε Σχόλιο
29 Μαρτίου 2007, 09:56
Pandora's Box live στο Bat city Παρασκευη 30/3


    Το γκρουπ μου, οι  Pandoras Box,  ιδρύθηκε  στα τέλη  του  2000 και μετά από πολλές               αλλαγές στο line-up, τελικά σταθεροποιήθηκε τον Σεπτέμβριο του 2006. Έτσι, η μπάντα με το line-up αυτό και με επιρροές από ποικίλα μουσικά ρεύματα (trip hop, funk, pop, rock) άρχισε να προβάρει, να ηχογραφεί και να δουλεύει πάνω σε δικές  της συνθέσεις.

    Τις συνθέσεις αυτές θα παρουσιάσουμε για πρώτη φορά στο ολοκαίνουριο Bat City Αlternativa, έναν ξεχωριστό χώρο στο κέντρο της Αθήνας,  σε συνδυασμό με διασκευές γνωστών  κομματιών  της   αγγλόφωνης «εναλλακτικής» pop/rock σκηνής  από τη δεκαετία του ’90 ως και σήμερα (από Guns 'n Roses, Skunk Anansie, U2 και Roxette εως Madonna, Robbie Williams, Alannis Morrissete και Αnastasia) εκτελεσμένα όμως με τον μοναδικό και πρωτότυπο ήχο της μπάντας.

Σας περιμενουμε...see you there...  

Οι   Pandoras Box  με  αλφαβητική  σειρά  αποτελούνται  από τους:  

ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ ΘΑΝΑΣΗ                     guitar

ΒΙΟΛΑΡΗ  ΑΝΔΡΕΑ(andy76)        keybords    

ΠΑΝΑΓΗ ΒΑΚΗ                                  bass  guitar

ΣΥΡΙΓΟ ΓΙΩΡΓΟ                                drumspercussions

ΤΟΜΠΑΖΗ ΜΑΡΙΑ                             vocals

Bat city - Λ. Αλεξάδρας 11 - τηλ. 2106401666

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ - 10:00 μ.μ. 

1 σχόλια - Στείλε Σχόλιο
22 Μαρτίου 2007, 09:05
Ελλαδα: Η χώρα του Heavy Metal - Ντροπή!


Το σημερινό άρθρο που δημοσιευθηκε στην εφημερίδα "ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ" ξεδιπλώνει το πόσο πίσω είναι, μεταξύ άλλων και μουσικά ο περήφανος Ελληνάρας!

 

H ΧΩΡΑ ΤΟΥ HEAVY METAL 

Τους επόμενους μήνες θα περάσουν απ’ τα μέρη μας περισσότερα από 30 συγκροτήματα του είδους. Τα ίδια ή και περισσότερα απ’ όσα θα εμφανιστούν σε κράτη που είναι δέκα φορές μεγαλύτερα από μας. Για να τα δούμε, θα πληρώσουμε ως και 100% ακριβότερο εισιτήριο. Ακούμε τη μουσική που μας αξίζει, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που έχουμε την πολιτική που μας αξίζει και ζούμε στο περιβάλλον που ανταποκρίνεται στον πολιτισμό μας. Ολα συνδέονται μεταξύ τους με μία αόρατη (;) κλωστή. Τι είναι αυτό που κυριαρχεί στην ελληνική πραγματικότητα;

    Χωρίς αμφιβολία, το heavy metal είναι μια σταθερή αξία για την ελληνική πραγματικότητα κι ελάχιστα έχουν αλλάξει τα πράγματα (και σ’ αυτόν τον τομέα) τα τελευταία 30 χρόνια. Υπάρχουν μερικά γκρουπ του είδους που είναι πια μέρος του εγχώριου πολιτισμού (;) όπως, π.χ., οι Scorpions, που δύο απανωτές συναυλίες τους τα περασμένα καλοκαίρια συγκέντρωσαν πλήθη κόσμου κι έτσι φέτος αποφάσισαν να ξανάρθουν (χαζοί είναι;) ως οικοδεσπότες ενός φεστιβάλ heavy metal που θα γίνει στο Καραϊσκάκη (χωρίς αμφιβολία το σωστό μέρος). Η πρόσφατη (πολλοστή) εμφάνιση των Iron Maidan ήταν και πάλι sold out. Πέρυσι οι (γέροντες πια) Black Sabbath συγκέντρωσαν 25.000 κόσμο και 15.000 οι ξεχασμένοι κι απ' τον θεό Guns ‘n Roses. Δεν υπάρχει heavy metal συναυλία που να έχει αποτύχει εμπορικά (και οι ελάχιστες εξαιρέσεις απλώς επιβεβαιώνουν τον κανόνα και οφείλονται σε αστάθμητους παράγοντες). Οι οργανωτές συναυλιών έχουν στραφεί στο είδος συστηματικά, αφού τους εξασφαλίζει ελάχιστο ρίσκο και καλά κέρδη. Ποιός θα το ’λεγε πως οι «οργισμένοι» χεβιμεταλάδες θα ήταν οι καλύτεροι πελάτες των συναυλιών, πληρώνοντας μάλιστα ιδιαίτερα ακριβά εισιτήρια, αφού τα συγκροτήματα του είδους γίνονται αντικείμενο πλειστηριασμού από τους ντόπιους οργανωτές κι αυτό ανεβάζει την τιμή. Και ποιος θα πληρώσει τα σπασμένα; Ο έλληνας χεβιμεταλάς... Στο εξωτερικό οι αντζέντηδες ανοίγουν σαμπάνιες όταν ακούνε ότι οι έλληνες οργανωτές πάνε να «ψωνίσουν» heavy metal συγκροτήματα. Ο πλειστηριασμός αρχίζει, οι τιμές ανεβαίνουν στα ύψη κι ένα συγκρότημα που μπορεί να παίξει στην Ιταλία ή την Πολωνία με αμοιβή 50.000, εδώ μπορεί να φτάσει τις 100.000. Ποιος πληρώνει τη διαφορά; Είπαμε όμως, το heavy metal στην Ελλάδα είναι μέρος του πολιτισμού μας, οπότε δεν πειράζει που μας πιάνουν και λίγο μ... Τις επόμενες εβδομάδες θα γίνουν πάνω από δέκα συναυλίες heavy metal, πολλαπλάσιες απ’ οτιδήποτε άλλο (Cathedral, Pain of Salvation, Therion, Saxon, Sepultura, Blind Gardian, Kreator), ενώ και το καλοκαίρι είναι παραδομένο στον ήχο του σκληρού ροκ. Γιατί όχι; Οι μπαμπάδες είναι πρόθυμοι να πληρώσουν την υπεραξία. Αλλωστε και οι ίδιοι χεβιμεταλάδες ήταν στα νιάτα τους, γιατί το σκληρό ροκ είναι μια ελληνική παράδοση που περνάει από γενιά και γενιά. Και καθρεπτίζει τον μουσικό μας πολιτισμό χρόνια τώρα. Οπως συμβαίνει και με πολλά άλλα «διεθνή» προϊόντα που τα πληρώνουμε πολύ πιο ακριβά από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες (από γάλα μέχρι οδοντόκρεμες κι από αναψυκτικά μέχρι είδη υγιεινής), το ίδιο γίνεται και με το heavy metal. Συναυλίες που κανονικά θα έπρεπε να έχουν εισιτήριο 30-35 ευρώ, κοστίζουν 50-60 ευρώ. Πώς αισθάνεσαι, φίλε χεβιμεταλά, γι’ αυτό; Στις 4 Απριλίου γίνεται στα Ολυμπιακά Ακίνητα Ελληνικού ένα πολύωρο φεστιβάλ heavy metal με τη συμμετοχή των: Manowar, Rhapsody of Fire, Hollyhell, Tiamat, Epica αλλά και πολλών ελληνικών συγκροτημάτων του είδους. Οι δύο από τις τρεις μέρες του φετινού Rockwave (1, 2 & 3 Ιουλίου) είναι αφιερωμένες στον σκληρό ήχο, με τους Metallica, Heaven and Hell (μέλη των Black Sabbath), Dream Theatre, Iced Earth κ.ά., ενώ για τον Ιούλιο έχει ανακοινωθεί φεστιβάλ σκληρού ήχου και στη Σταυρούπολη της Ξάνθης. Με άλλα λόγια, τους επόμενους μήνες θα περάσουν από την Ελλάδα περί τα 30-40 συγκροτήματα του heavy metal, τα ίδια ή και περισσότερα δηλαδή απ’ όσα θα εμφανιστούν σε κράτη που είναι 7-10 φορές μεγαλύτερα από μας και θα πληρώσουμε εισιτήριο ως και 100% ακριβότερο για να τα δούμε. Θα ήταν αστείο, αν δεν ήταν τόσο τραγικό...
1 σχόλια - Στείλε Σχόλιο
15 Μαρτίου 2007, 11:02
Ραδιόφωνο: Τα FM κινδυνεύουν


Ένα πολύ ενδιαφέρον άρθρο που δημοσιεύθηκε στις 8/3/2007 στην εφημερίδα "ΤΟ ΠΟΝΤΙΚΙ" που περιγράφει τόσο το ραδιοφωνικό τοπίο στα FM όσο και το ιντερνετικό ραδιοφωνικό τοπίο.

Ραδιόφωνο: Τα FM κινδυνεύουν

Χωρίς υπερβολή, σύντομα τα FM θα είναι ό,τι είναι τώρα τα μεσαία. Μια ξεχασμένη μπάντα που δεν την επισκέπτεται (σχεδόν) κανείς. Μια αναχρονιστική περιοχή ραδιοφωνικών εκπομπών η οποία θα εκπέμπει μόνο για τους νοσταλγούς ενός θρυλικού (;) ραδιοφωνικού παρελθόντος, που έζησε ημέρες δόξας και τώρα τρεμοσβήνει όχι μόνο γιατί οι τεχνολογικές εξελίξεις τρέχουν με απίστευτη ταχύτητα αλλά γιατί κάθε μέρα απαξιώνεται όλο και περισσότερο από τους ανθρώπους που το διαχειρίζονται. Για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους, το ραδιόφωνο όπως…

…το ξέρουμε αυτή τη στιγμή είναι ήδη παρελθόν (με την ίδια έννοια που είναι το CD, τα αυτοκίνητα που κινούνται με βενζίνη ή η ενσύρματη επικοινωνία). Θα υπάρχουν ακόμη για αρκετό διάστημα αλλά το τέλος τους είναι ήδη προδιαγεγραμμένο. Είναι απλώς θέμα χρόνου...Τα παιδιά των 10-15 ετών θα θεωρούν ακατανόητο να ακούνε τους αγαπημένους τους σταθμούς από μια συσκευή που λέγεται tuner και θα την αντιμετωπίζουν όπως αντιμετωπίσαμε εμείς τα ογκώδη ραδιόφωνα με λυχνίες που είχαν οι γονείς στο πατρικό μας σπίτι. Σαν μια ακατανόητη και άχρηστη συσκευή. Οι γενιές που έρχονται θα μπορούν να επιλέξουν από (πραγματικά) χιλιάδες σταθμούς που εκπέμπουν μέσω Ιντερνετ και να βρουν ακριβώς αυτό που θέλουν, τη στιγμή που το θέλουν και μάλιστα χωρίς διαφημίσεις, χωρίς διακοπές, χωρίς επιλογές σκοπιμότητας, χωρίς play list, χωρίς ανόητες χαριτομενιές από τους παραγωγούς. Οχι πως δεν υπάρχουν και τέτοιοι σταθμοί (και) στο Ιντερνετ αλλά όταν οι επιλογές που μπορεί να έχει κανείς είναι σχεδόν απεριόριστες, τότε τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Να διευκρινίσουμε εδώ ότι όταν μιλάμε για ιντερνετικό ραδιόφωνο δεν εννοούμε τους κλασικούς ραδιοφωνικούς σταθμούς που εκπέμπουν στα FM και μεταδίδουν το πρόγραμμά τους και μέσω Ιντερνετ αλλά για ραδιόφωνα που έχουν δημιουργηθεί εξαρχής με αυτό τον σκοπό, να μεταδίδουν δηλαδή το πρόγραμμά τους μόνο μέσω του Διαδικτύου.Είναι προφανές ότι ένα παγκόσμιο δίκτυο άμεσης επικοινωνίας όπως το Ιντερνετ κρύβει πολλούς κινδύνους και για τα μικρά παιδιά και για τους αφελείς, κι αυτό είναι κάτι που τα συμβατικά media δεν παραλείπουν να υπερτονίζουν, ακριβώς γιατί βλέπουν ότι οι επενδύσεις τους κινδυνεύουν από αυτό το νέο μέσο. Εκδοτικά συγκροτήματα βλέπουν τις εφημερίδες και τα περιοδικά τους να υποχωρούν διαρκώς και να χάνουν πόντους από το Διαδίκτυο, και επιχειρηματίες που πλήρωσαν πολλά εκατομμύρια για να αποκτήσουν ραδιοφωνικούς σταθμούς και χρειάζονται πολλές χιλιάδες ευρώ για να τους λειτουργούν συνηδειτοποιούν ότι η επένδυσή τους απαξιώνεται με γρήγορους ρυθμούς από μερικούς πιτσιρικάδες που αποφάσισαν να μαζέψουν 10.000-15.000 ευρώ και να στήσουν ένα ιντερνετικό ραδιόφωνο που δεν χρειάζεται άδειες, κεραίες, δεν χρειάζεται (σχεδόν) τίποτα, συγκρινόμενο με το ραδιόφωνο των FM. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο που στα δελτία ειδήσεων ακούμε συνεχώς για τους παιδεραστές, για τις κομπίνες με τις πιστωτικές κάρτες, για τους χάκερ, για το παράνομο σεξ, για την κλοπή προσωπικών δεδομένων και για όλα τα κακά του Ιντερνετ, σπανιότατα όμως ακούμε για τα καλά, τα οποία όλοι ξέρουμε πια (ακόμη και οι εχθροί του) πως είναι πολλά. Ελεύθερη διακίνηση ιδεών (υπάρχουν αυτή τη στιγμή 65 εκατομμύρια blogers σε όλο τον κόσμο), παγκόσμια επικοινωνία, πρόσβαση σε τεράστιο όγκο πληροφοριών, εύκολη και γρήγορη διακίνηση μουσικής και εικόνας, απίστευτο κέρδος χρόνου, καλλιτεχνική συνεργασία και δράση και φυσικά εναλλακτικές μορφές εφημερίδων, περιοδικών, ραδιοφώνου και τηλεόρασης. Οι περισσότερες από τις δυνατότητες του Ιντερνετ δεν είναι καθόλου ευχάριστες ούτε στην εξουσία (πάνω από 100 άτομα είναι φυλακισμένα αυτή τη στιγμή σε διάφορες χώρες του κόσμου, γιατί έχουν διατυπώσει απόψεις που δεν αρέσουν στις εξουσίες των κρατών τους) ούτε στην καθιερωμένη επιχειρηματικότητα (οι δισκογραφικές εταιρείες κινδυνεύουν να κλείσουν από τη διακίνηση μουσικής μέσω Ιντερνετ και οι κινηματογραφικές εταιρείες αιμορραγούν) ούτε φυσικά στα γκρουπ των media. Οσον αφορά το ραδιόφωνο, το Ιντερνετ δίνει τη δυνατότητα σε όποιον θέλει με ελάχιστο κόστος να δημιουργήσει έναν ραδιοφωνικό σταθμό, πράγμα που σημαίνει ότι το Διαδίκτυο μπορεί να αποκτήσει (και) τη διάσταση που είχαν οι πειρατικοί σταθμοί στο παρελθόν. Δηλαδή μικρά, εναλλακτικά και εξειδικευμένα ραδιόφωνα, έξω από τη φιλοσοφία της αγοράς, χωρίς διαφημίσεις και δεσμεύσεις που γίνονται με αποκλειστικό κίνητρο τα μουσικά γούστα μιας ομάδας ανθρώπων οι οποίοι απευθύνονται στους ομοϊδεάτες τους. Κι αυτό συμβαίνει ήδη σε μεγάλη έκταση, αν σκεφτεί κανείς ότι οποιοσδήποτε κάτοικος της Ελλάδας μπορεί να ακούσει τη μουσική που του αρέσει, όχι μόνο από ελληνικά ιντερνετικά ραδιόφωνα αλλά από όσα υπάρχουν σε ολόκληρο τον κόσμο. Ετσι ένας φίλος της τζαζ, π.χ., ο οποίος δεν βρίσκει ούτε έναν σταθμό στα FM για να ακούσει αυτό που του αρέσει, μπορεί να ακούσει εκατοντάδες ραδιόφωνα στο Διαδίκτυο που παίζουν ακριβώς αυτό που θέλει. Οσοι λοιπόν ενδιαφέρονται για μουσικά είδη που ξεφεύγουν από τη λογική του mainstream και του play list η μόνη λύση που έχουν είναι να καταφύγουν στο Ιντερνετ. Και ήδη το κάνουν πάρα πολλοί...Παρ’ ότι λοιπόν το Διαδίκτυο είναι ένα παγκόσμιο χωριό, είναι προφανές ότι οι έλληνες π.χ. ακροατές προτιμούν να ακούνε ιντερνετικούς σταθμούς ελληνικής ιθαγένειας γιατί ακούνε τους παραγωγούς να μιλάνε ελληνικά, και γιατί κάνουν εκπομπές γνωστοί παραγωγοί του κανονικού ραδιοφώνου που κάποια στιγμή έφυγαν (ή απομακρύνθηκαν) από τα FM επειδή δεν τους σήκωνε το κλίμα. Αυτό σημαίνει ότι ένα κοινό που παλιότερα μπορεί να άκουγε σταθμούς όπως ο Ρόδον, ο Ηχώ, ο Τζαζ, ο Εν Λευκώ τώρα μπορεί να καταφύγει στους ελληνικούς ιντερνετικούς σταθμούς, αφενός γιατί η μουσική που έπαιζαν αυτοί οι σταθμοί δεν υπάρχει πια στα FM κι αφετέρου γιατί πολλοί από τους παραγωγούς τους έχουν μεταπηδήσει στο Διαδίκτυο. Ολα ξεκίνησαν από την αποδοχή που φάνηκε να έχει στο κοινό της εναλλακτικής ποπ/ροκ μουσικής ο ιντερνετικός σταθμός που έστησε το μικρό δισκοπωλείο vinyl microstore (www.vm.gr) και ο οποίος πλαισιώθηκε από γνωστούς παραγωγούς όπως οι Χρήστος Δασκαλόπουλος, Αργύρης Ζήλος, Δημήτρης Πολιτάκης κ.ά.Πρόσφατα άρχισε να εκπέμπει το ραδιόφωνο www.moodyradio.gr που κινείται στον χώρο του έθνικ, ενώ ραδιοφωνικό σταθμό έστησε και η παρέα του low bap που κινείται γύρω από τους Active Member και θα τους ακούσετε στο www. blasphemy. gr. Μπορείτε ακόμη να επισκεφθείτε και τις διευθύνσεις www.lipsradio.gr, www. aneksarthtomhlo. libsyn.com, A100fm.gr, www. vampiriaredio.gr, ενώ οι πληροφορίες μας λένε πως σύντομα θα βγουν στον αέρα μερικά ακόμη ελληνικά ιντερνετικά ραδιόφωνα. Μια χρήσιμη διεύθυνση είναι επίσης η www.radiofono.gr όχι μόνο γιατί μπορείτε να διαβάσετε πολλές πληροφορίες περί ραδιοφώνου (γενικώς), αλλά γιατί έχει link με πολλούς ελληνικούς ιντερνετικούς σταθμούς, που αποκαλύπτονται μπροστά σας αφού κάνετε κλικ στον «φάκελο» web radio. Το παιχνίδι μόλις αρχίζει. Για να μην παρεξηγηθούμε, να διευκρινίσουμε πως ό,τι βρίσκεται στο Διαδίκτυο δεν είναι απαραίτητα και καλό. Απλώς υπάρχουν πάρα πολλές επιλογές πλέον και είναι πολύ πιο εύκολο να βρει κανείς αυτό που ψάχνει, ακόμη κι αν είναι απόλυτα εξειδικευμένο.Κι αν για την Ελλάδα το διαδικτυακό ραδιόφωνο είναι μια καινούργια ιστορία, σε παγκόσμιο επίπεδο οι επιλογές είναι χιλιάδες και θα ήταν υπερβολή να προτείνουμε τους «καλούς» αφού κι εμείς βρισκόμαστε στη διαδικασία διερεύνησης του αχανούς νέου μέσου. Είναι λοιπόν πιο εύκολο να χρησιμοποιήσετε τα γνωστά ψαχτήρια (βάζοντας τη φράση Ιnternet radio) και ένας τεράστιος νέος κόσμος θα απλωθεί μπροστά σας. Μιας όμως και μιλάμε για μουσική, να πούμε πως τα περισσότερα γνωστά και καταξιωμένα μουσικά περιοδικά, στην ιντερνετική τους έκδοση, διαθέτουν και ραδιοφωνικό σταθμό, ο οποίος φυσικά παίζει μουσική ανάλογη του περιεχομένου κάθε περιοδικού. Ξεκινήστε από ’κεί κι ένας συναρπαστικός νέος κόσμος σας περιμένει. Μπορεί να μην μιλάει ελληνικά αλλά παίζει ακριβώς τη μουσική που επιθυμείτε, χωρίς διακοπές και διαφημίσεις. Εξυπακούεται πως για να μπορείτε να ακούτε σωστά χρειάζεται σύνδεση με υψηλή ταχύτητα. Αλλά αυτό είναι πια εκ των ων ουκ άνευ...
- Στείλε Σχόλιο
28 Φεβρουαρίου 2007, 08:51
Η ΣΑΧΛΑ ΤΕΛΟΣ


Παραθέτω παρακάτω ένα περίφημο άρθρο του Μάκη Μηλάτου που δημοσιεύθηκε στην AthensVoice

Η ΣΑΧΛΑ ΤΕΛΟΣ

   Όλη αυτή η ελαφρολαϊκοπόπ σάχλα που οικοδομήθηκε τα τελευταία χρόνια, με βλαχομπαρόκ αισθητική κι επώνυμους λουτροκαμπινέδες με θέα θάλασσα, αργοπεθαίνει στις αποθήκες των εταιρειών, στις μπουζουκλερί της πόλης (που δεν τις σώνουν πια ούτε τα πούλμαν, ούτε οι πρωτοχρονιάτικες πίτες, ούτε οι σχολικές εκδρομές) και στις πρωινομεσημεριανές εκπομπές. Οι ίδιες οι εταιρείες δίσκων που έστησαν αυτό το τέρας, τώρα προσπαθούν να πηδήξουν από το πλοίο που βυθίζεται, αφήνοντας τόσα βιντεοκλίπ με αισθητική βιντεοταινιών της δεκαετίας του '80, τόσα φορέματα, τόσους στιλίστες.
    Aπό κοντά και το «έντεχνο» (και το τύπου «έντεχνο») που αγκομαχάει εξουθενωμένο από την έλλειψη τόλμης και έμπνευσης, ανίκανο να κοιτάξει πέρα μακριά, απρόθυμο να μπει σε περιπέτειες και με την αγωνία να διαφυλάξει τα κεκτημένα. Kουρασμένες μπαλάντες με ροκ απόηχο, τσαχπίνικα βαλσάκια με μια γεύση ακορντεόν, λόγια που προσποιούνται πως έχουν νόημα.
    Προκειμένου να πιαστεί το πλάνο, η μουσική έγινε ringtone, έγινε cd που μοιράζεται τσάμπα από εφημερίδες και περιοδικά. Tο σταθερό μοτίβο της μουσικής βιομηχανίας ήταν για χρόνια το ίδιο: «Δεν κάνουμε άλμπουμ, κάνουμε τραγούδια». Nα τα αποτελέσματα...
    Ακούμε τη μουσική που μας αξίζει, ακριβώς με τον ίδιο τρόπο που έχουμε την πολιτική που μας αξίζει και ζούμε στο περιβάλλον που ανταποκρίνεται στον πολιτισμό μας. Ολα συνδέονται μεταξύ τους με μία αόρατη (;) κλωστή. Τι είναι αυτό που κυριαρχεί στην ελληνική πραγματικότητα;     Η χουλιγκανική τηλεόραση, η ευτέλεια του πολιτισμού, η καταστροφή του περιβάλλοντος, το άρπα-κόλλα, οι αναιδείς και αδέξιοι οδηγοί, τα «λαμόγια», οι «κουμπάροι», η χρηματιζόμενη δημόσια διοίκηση και οι τελευταίες θέσεις στους περισσότερους δείκτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ολα τα γκάλοπ δείχνουν έναν λαό φοβισμένο, απογοητευμένο και καθόλου αισιόδοξο για το μέλλον. Με άλλα λόγια, ένα περιβάλλον καθόλου ευνοϊκό για πρόοδο σε οτιδήποτε. Σε τέτοιες περιόδους ο πολιτισμός υποφέρει τα πάνδεινα (αν και πάντα ο «πάτος του πηγαδιού» δημιουργεί περιβάλλον δημιουργικότητας, τουλάχιστον σε «περιθωριακό» επίπεδο). Όσοι λοιπόν γνωρίζουν, βλέπουν ήδη πολλά καλά σημάδια και στη μουσική και στο θέατρο και στον χορό και στα βιβλία, που όμως μένουν στο περιθώριο γιατί η περιρρέουσα ατμόσφαιρα δεν τους επιτρέπει να βγουν στην επιφάνεια. Αυτό που συμβαίνει σήμερα είναι αυτό που λέει η τηλεόραση. Και η τηλεόραση λέει πηγαίντε να δείτε τον νέο (41 χρονών) Παπαιωάννου και το 8 στο ανακαινισμένο Παλλάς (αλήθεια πού είναι οι νέοι να τον ντοματιάσουν?) Τάμτα, Παπαρίζου, ringtones, «Tο νινί σέρνει καράβι», τσιφτετέλια στα τραπέζια, μπουζούκια που δουλεύουν με χορούς συλλόγων και σχολείων που μαζεύουν λεφτά για τις πενταήμερες, «πρωϊνάδικα» και «μεσημεριανά» που κανιβαλίζουν τις εγχώριες σόου μπίζνες (αν υποθέσουμε ότι υπάρχει αυτό το πράγμα), εφημερίδες και περιοδικά που, καθώς καταρρέουν, μοιράζουν dvd με τσόντες, ανυπόληπτο ποδόσφαιρο, πολιτική που δεν γοητεύει κανέναν πια (όπως λένε οι μετρήσεις)... Ο κατάλογος δεν έχει τέλος. Ισως και το πηγάδι να μην έχει πάτο... Σε αυτή τη χώρα της ακινησίας, που δεκάδες δυνάμεις προσπαθούν με νύχια και με δόντια να μην αλλάξει τίποτα, που τρομάζουν με οτιδήποτε καινούργιο, που δημιουργούν φανταστικούς εχθρούς και κάθε τόσο ξεσπάει πόλεμος στο Internet με τους γείτονες (όπως τώρα με τον Σαρμπέλ και το αν έχει κλέψει το τραγούδι ενός τούρκου), υπάρχουν παραδοσιακές αξίες που δεν μεταβάλλονται, δεν μετακινούνται, δεν τροποποιούνται. Στο «πατρίς, θρησκεία, οικογένεια» θα μπορούσαμε άνετα να προσθέσουμε μερικές ακόμη σταθερές αξίες, όπως: διορισμός στο Δημόσιο (ακόμη και σήμερα, 6 στους 10 νέους απαντούν πως αυτό είναι που θέλουν), καφενόβιοι και επιδοτούμενοι από τους γονείς ακόμη και στα 40 (το μεροκάματο αφορά πια μόνο τους αλβανούς), καταστροφείς του περιβάλλοντος (για ενοικιαζόμενα δωμάτια άθλιας αισθητικής σε καταπατημένα οικόπεδα).    

    H αντίληψη "fast food" έχει προβλήματα στις μέρες μας, είτε πρόκειται για μουσική είτε για κάθε άλλο προϊόν. Δεν πουλάει πια, οι άνθρωποι παύουν να τσιμπάνε. Xρειάζονται κάτι πιο ουσιώδες, που να έχει γνώμη και άποψη, που να διαθέτει μια τρέλα, ένα (στοιχειώδες έστω) καλλιτεχνικό όραμα και γι' αυτό αργά αργά (αλλά σταθερά) στρέφονται πάλι προς τα εκεί που μπορούν να βρουν κάτι.
    Δεν με νοιάζει όμως τι συμβαίνει με τη σάχλα. Kαι πολύ κράτησε... Aυτή η ανόητη, ρηχή και εν τέλει ανήθικη συμπεριφορά, που καθιέρωσε (και στην Eλλάδα) το life style της δεκαετίας του '80, δεν μπορεί να φτουρήσει άλλο. Eυτυχώς...
    Πιστεύω πως, μετά τη χούντα, αυτό ήταν το μεγαλύτερο κακό που βρήκε τη σύγχρονη Eλλάδα. Οι γενιές του life style έγιναν αγενείς, φτηνές, αμόρφωτες, αρπακτικές και χωρίς καμία αγωγή και παιδεία.
    Σημασία όμως έχει τι συμβαίνει από την «άλλη πλευρά», εκεί όπου κατοικούν οι καλλιτέχνες και οι ποιητές που ψάχνονται, που δεν διστάζουν, που κοιτάζουν πέρα μακριά, που δεν κάνουν καριέρα αλλά μουσική, που δοκιμάζουν (όχι πάντα πετυχημένα, αλλά τι πειράζει;). Eκεί που κατοικεί η νεότης, η τρέλα, οι παρέες, οι άνθρωποι που δεν έχουν κουραστεί, που έχουν να πουν κάτι.
    Kαινούργια συγκροτήματα (βλ. Pandora's Box) ξεφυτρώνουν παντού, τα demo κυκλοφορούν χέρι με χέρι, το myspace έχει γεμίσει από ελληνικά σχήματα και κάθε τόσο μαζεύονται δυο-τρία και κάνουν συναυλίες που γεμίζουν κόσμο. Oι εταιρείες, μετά από πάρα πολλά χρόνια, δείχνουν ενδιαφέρον για αγγλόφωνα σχήματα και συζητάνε με συγκροτήματα που αν τολμούσαν να διαβούν το κατώφλι τους πριν από μερικά χρόνια, θα βάζανε τα security να τα πετάξουν έξω. Oι νέοι βγαίνουν έξω απ' το σύστημα, γιατί δεν το γουστάρουν και δεν το 'χουν ανάγκη. Πουλάνε τα cd τους στις συναυλίες τους, στήνουν δικές τους εταιρείες, κάνουν ανεξάρτητες παραγωγές, βάζουν τραγούδια τους σε συλλογές του εξωτερικού, δίνουν συναυλίες στην Eυρώπη. Παράλληλα κυκλοφορούν καλοί δίσκοι από μουσικούς που χρόνια τώρα δρουν αξιοπρεπώς, που κάνουν αυτό που πιστεύουν. Kι επειδή τίποτα δεν είναι τυχαίο ο σπουδαίος Ψαραντώνης καλείται να παίξει φέτος στο All Tomorrow's Parties. Οι φήμες λένε επίσης πως οι Στέρεο Nόβα και οι Last Drive θα επανασυνδεθούν. Aυτά είναι όντως καλά μαντάτα. Kαι δεν είναι τα μόνα...

 

- Στείλε Σχόλιο
15 Φεβρουαρίου 2007, 12:06
Bob Dylan on tour


Ο πολύς Bob Dylan ξεκινάει περιοδεία με αφορμή το τελευταίο του αλμπουμ με τίτλο Modern times. Πιστεύω το να δείς live τον Bob Dylan είναι μια εμπειρία ζωής όποτε αξίζει τον κόπο μια βoλτίτσα σε κάποια ευρωπαική πόλη. 

 http://www.bobdylan.com/moderntimes/tour/main.html

 

- Στείλε Σχόλιο
Συγγραφέας
andy76
Andreas
από ΓΕΡΑΚΑΣ


Περί Blog
blogs.musicheaven.gr/andy76

Live, music festivals, cd reviews

Γίνε επίσημος αναγνώστης!

Πρόσφατα...
Δημοφιλέστερα...
Αρχείο...

Links